Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

HISTORICAL EXPERIENCE OF THE INSTITUTE OF ORIENTAL LANGUAGES (LAZAREV INSTITUTE) IN SOCIO-CULTURAL INTEGRATION AND ADAPTATION OF FOREIGN STUDENTS

Abstract

Every year the number of foreign students in higher educational institutions of the Russian Federation. According to the national project «Education» by the end of2024, their population will be increased by 2 times. In this regard, the problem of their socio-cultural integration and adaptation to Russian society becomes the most urgent. The article presents the historical experience of the Institute of Oriental languages (Lazarev Institute) to solve this problem, which can be used by modern universities. Experience includes co-education, language and faith policy.

About the Author

V. Avetisyan
Samara State University of Social Sciences and Education
Russian Federation


References

1. Аветисян, В. Р. Иван Лазаревич Лазарев (1735-1801) как общественный деятель в российской истории XVIII в. / В. Р. Аветисян // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. - 2015. - № 9-2 (59). - С. 13-15. -Текст : непосредственный.

2. Аветисян, В. Р. Институт восточных языков (Лазаревский институт) в трудах советского историка и востоковеда А. П. Базиянца / В. Р. Аветисян // Самарский научный вестник. - 2017. - Т. 6. - № 2 (19). - С. 182-185. - Текст : непосредственный.

3. Арестова, И. Ю. Проблемы интеграции студентов-иностранцев в образовательную среду педагогического вуза / И. Ю. Арестова // Самарский научный вестник. - 2019. - Т. 8. - № 3 (28). - С. 251-256. -Текст : непосредственный.

4. Базиянц, А. П. Лазаревский институт в истории отечественного востоковедения / А. П. Базиянц. -Москва : Наука, 1973. - 224 с. - Текст : непосредственный.

5. Василенко, В. В. Роль Института Восточных языков (Лазаревского института) в деле упрочения русско-армянских культурных отношений : материалы круглого стола / В. В. Василенко, Л. В. Ванян ; отв. ред. В. В. Василенко. - Ставрополь : СГУ, 2011. - С. 11-17. - Текст : непосредственный.

6. Российский государственный архив древних актов (РГАДА). - Ф. 1252. - Оп. 1. - Д. 17. - Л. 54. -Текст : непосредственный.

7. РГАДА. Ф. 1252. Оп. 1. Д. 263. Л. 8. - Текст : непосредственный.

8. Российское высшее образование в цифрах. - URL: https://studyinrussia.ru/why-russia/russian-education-in-figures (дата обращения: 28.11.2019) - Текст : электронный.

9. Россия в цифрах. 2018 : краткий статистический сборник / Росстат. - Москва, 2018. - 522 с. - Текст : непосредственный.

10. Савченко, И. А. Культурная интеграция иностранного студента в российскую социальную действительность: опыт исследования / И. А. Савченко // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Серия Социальные науки. - 2009. - № 4(16). - С. 111-117. - Текст : непосредственный.

11. Терещенко, Е. К. Наставничество как технология педагогического сопровождения иностранных студентов / Е. К. Терещенко // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. - 2019. -№ 1(70). - С. 153-157. - Текст : непосредственный.


Review

For citations:


Avetisyan V. HISTORICAL EXPERIENCE OF THE INSTITUTE OF ORIENTAL LANGUAGES (LAZAREV INSTITUTE) IN SOCIO-CULTURAL INTEGRATION AND ADAPTATION OF FOREIGN STUDENTS. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2020;(1):171-178. (In Russ.)

Views: 81


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)