Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

MODEL OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF ADAPTATION OF STUDENTS AT THE INITIAL STAGE OF UNIVERSITY EDUCATION

Abstract

The central issue of the article is a practice-oriented approach, involving the development and the possibility of introducing the model of psychological and pedagogical support of adaptation of students in the learning process at the university, based on the assessment of adaptation options. The paper presents the adaptation process of ascertaining experimentfirst-year students, a model ofpsycho-pedagogical support of the educational process NCFU, conditions for its implementation, performance criteria, expected results.

About the Authors

Irina Lilienthal
North Caucasus Federal University
Russian Federation


Inna Kolesnikova
North Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Колесникова И. А., Лилиенталь И. Е. Технологии психологической поддержки учащихся // Развитие образования в открытом социокультурном пространстве / под ред. В. К. Шаповалова, И. Ф. Игропуло. Ставрополь: Изд-во СКФУ, 2015. С. 160-164.

2. Колесникова И. А., Лилиенталь И. Е., Коныгина М. Н. Анализ психологической устойчивости сотрудников полипрофильных бригад // Личностный ресурс субъекта труда в изменяющейся России: материалы IV Международной научно-практической конференции (8-10 октября 2015 г.) / под общ. ред. Т. Н. Банщиковой, В. И. Морасановой, Е. А. Фоминой. Ч. III. Кисловодск; М.: Изд. дом «ТЭСЭРА», 2015. С. 122-126.

3. Колесникова И. А., Толбатовская Е. Г. Непрерывная профессиональная подготовка кадров для индустрии туризма // Актуальные проблемы социально-экономической политики на современном этапе: материалы Всероссийской научно-практической конференции преподавателей, молодых ученых, аспирантов и студентов (14-18 апреля 2015 г.). Краснодар: Изд-во «Краснодарский центр научно-технической информации», 2015. С. 45-48.

4. Лилиенталь И. Е. Психологическая поддержка личностно-профессионального развития студентов в период адаптации к образовательному пространству вуза // Проектирование образовательных траекторий студентов в вузе: материалы I Международной научно-методической конференции / под ред. И. Ф. Игропуло, С. Г. Корляковой, Ю. В. Сорокопуд, Л. А. Филимонюк, В. К. Шаповалова. Ставрополь : Изд-во СКФУ, 2014. С. 201-202.

5. Лилиенталь И. Е. Адаптация студентов к процессу обучения в Северо-Кавказском федеральном университете // Известия Волгоградского государственного технического университета. 2014. Т. 19. № 24(151). С. 164-166.

6. Лилиенталь И. Е., Колесникова И. А. Возможности психологической поддержки личности в становлении субъектности студентов // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. СКФУ. 2015. № 4 (4). С. 181-185.

7. Петровский В. А. Личность в психологии: парадигма субъектности. Ростов-н/Д.: Феникс, 1996.


Review

For citations:


Lilienthal I., Kolesnikova I. MODEL OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF ADAPTATION OF STUDENTS AT THE INITIAL STAGE OF UNIVERSITY EDUCATION. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2016;(1):139-144. (In Russ.)

Views: 74


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)