Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

SELF-REGULATED LEARNING UNDER THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION OF EDUCATION

Abstract

The article reveals the concept of students' autonomous learning activity as a way to form a new level ofpersonality within the framework and context of lifelong learning. The article analyzes the features of educational and cognitive activity within the context of self-regulated learning as a means offormation of the autonomous person, also analyzes content and structure of mental activity organization. In the digital educational environment, the role and place of mobile technologies are defined as the mechanism of formation of an autonomous person as a self-regulating unit of the educational process. The article aims at the systematizing and regulating information about the organizational and pedagogical conditions of the formation of autonomous learning skills of high school students, identifying the speciics of digital educational technologies within the context of self-regulated process to achieve the autonomous effect of the students 'personality. The theoretical justification of the problem discussed in the article is one of the most urgent relevant problems in the field of national professional education and requires further development.

About the Authors

Y. Koryakina
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


T. Lomteva
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


M. Kamensky
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Введение в «Цифровую» экономику / А. В. Кешелава В. Г. Буданов, В. Ю. Румянцев и др.; под общ. ред. А. В. Кешелава // На пороге цифрового будущего. М., 2017. 28 с.

2. Кудлаев М. С. Процесс цифровизации образования в России // Молодой ученый. 2018. № 31. С. 3-7.

3. Никулина Т. В., Стариченко Е. Б. Информатизация и цифровизация образования: понятие, технологии, управление // Педагогическое образование в России. 2018. № 8. С. 107-113.

4. Резницкая Г. И. Психолого-педагогические аспекты развития автономии учащихся и освоения иноязычной культуры // Вестник МГЛУ: автономность в практике обучения иностранным языкам и культурам. 2001. № 461. С. 3-5.

5. Соболев А. А. Меняйся или уходи. Цифровое образование бросает вызов преподавателям вузов [Электронный ресурс]. URL: http: // www.poisk news.ru // theme / edu / 31969. (дата обращения: 15.03.18).

6. Старченко С. А. Интеграция содержания естественнонаучного образования в лицее: теоретико-практический аспект. М.: Подмосковье, 2000. 280 с.

7. Титова С. В. Цифровые технологии в языковом обучении: теория и практика. М.: Эдитус, 2017. 144 с.

8. Тихонова Е. В. Саморегулируемое обучение как условие профессионального самообразования учителя: (на материале муз. отделения педколледжа): автореф. дис.. канд. пед. наук 13.00.08 / Тихонова Елена Вадимовна. Екатеринбург, 2000. 19 с.

9. Ткачева А. Е Технологическое обеспечение автономности учебной деятельности в профессиональной подготовке преподавателя-лингвиста: дис.. канд. пед. наук: 13.00.08 / Ткачева Анна Евгеньевна. Ставрополь, 2005. 190 с.

10. Keen K. Competence: What is it and how can it be developed? / J. Lowyck, P. de Potter, J. Elen (Eds.). Brussels: IBM Education Center, 1992. Р. 111-122.


Review

For citations:


Koryakina Y., Lomteva T., Kamensky M. SELF-REGULATED LEARNING UNDER THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION OF EDUCATION. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2019;(2):141-148. (In Russ.)

Views: 115


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)