Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

IMPLEMENTATION OF THE SCIENTIFIC BASES OF MENTORING IN THE AMERICAN SYSTEM OF PRESCHOOL EDUCATION

Abstract

The relevance of the article is due to the purpose ofpresenting the scientific foundations of mentoring for the system of preschool education abroad. On the world stage, there is a focus on improving the quality of the educational sphere, increasing the level of effectiveness of the activities of educational organizations in accordance with various educational standards. The purpose of the article is to actualize the concept of «mentoring» at the level ofpreschool education. The main mentoring approaches for the American system of preschool education are disclosed, consisting in SMART and in the process of accompanying teachers in a preschool educational organization. The article is intended for teachers of preschool educational organizations; leaders of the system of preschool education; students of teacher training colleges, universities; as well as for centers of advanced training and professional retraining of educators.

About the Author

A. Garifullina
Kazan Federal University
Russian Federation


References

1. Башинова, С. Н. О создании условий для развития детской одаренности в дошкольной образовательной организации / С. Н. Башинова, Р. И. Латыпова, А. М. Гарифуллина // Сборник статей и методических материалов XXIII Международной научно-практической конференции. - Казань, 2019. -С. 98-104. - Текст : непосредственный.

2. Габдулхаков, В. Ф. О технологиях педагогического образования в федеральных университетах / B. Ф. Габдулхаков // Сборник тезисов профессорского форума. - Москва : Российский университет дружбы народов, 2019. - С. 162-164. - Текст : непосредственный.

3. Гарифуллина, А. М. Педагогическая технология подготовки будущих педагогов к работе в детской поликультурной среде / А. М. Гарифуллина // Казанская наука : научный журнал. Казань, 2017. № 4. - С. 104-107. - Текст : непосредственный.

4. Гарифуллина, А. М. Наставнический подход в контексте дошкольного образования: проблемы и перспективы / А. М. Гарифуллина, В. Ф. Габдулхаков, А. М. Гарифуллина // Вестник образования : сборник статей и методических материалов III Международной образовательной сессии «Высшая школа педагогики : Учитель, Воспитатель, Наставник». - Орехово-Зуево : Государственный гуманитарно-технологический университет, 2019. - С. 112-116. - Текст : непосредственный.

5. Гоулман, Д. Эмоциональное лидерство: Искусство управления людьми на основе эмоционального интеллекта / Д. Гоулман, Р. Бояцис, Э. МакКи. - Москва : Альпина Паблишер, 2017. - 388 с. - Текст : непосредственный.

6. Кови, С. Р. Семь навыков высокоэффективных людей: Мощные инструменты развития личности / C. Р. Кови. - Москва : Альпина Паблишер, 2018. - 265 с. - Текст : непосредственный.

7. Garifullina, A. M. Self-actualization of a young teacher's personality in multicultural child educational environment / A. M. Garifullina, V G. Zakirova, S. N. Bashinova, N. Pomortseva, A. M. Garifullina // Proseedings IFTE-2019 : V International Forum on Teacher Education. - Kazan, 2019. - Рр. 102-111. -Текст : непосредственный.

8. Goleman, D. Social Intelligence. - URL: https://www.penguinrandomhouse.com/books/69110/social-intelligence-by-daniel-goleman/ (дата обращения 28.11.19). - Текст : электронный.

9. Doran, G. T. There's a S.M.A.R.T. way to write management's goals and objectives. Management Review. - URL: https://community.mis.temple.edu/mis0855002fall2015/files/2015/10/S.M.A.R.T-Way-Management-Review.pdf (дата обращения 28.11.19). - Текст : электронный.

10. Kegan, R., & Lisa Laskow Lahey. Immunity to Change. - URL: https://books.google.ru/books?id=rbhlTR x5VusC&hl=ru&redir_esc=y (дата обращения 28.11.19). - Текст : электронный.


Review

For citations:


Garifullina A. IMPLEMENTATION OF THE SCIENTIFIC BASES OF MENTORING IN THE AMERICAN SYSTEM OF PRESCHOOL EDUCATION. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2020;(1):179-185. (In Russ.)

Views: 98


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)