Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT IN CONDITIONS OF INCLUSIVE EDUCATION

https://doi.org/10.37493/2307-907X.2021.4.25

Abstract

The article presents the results of an experimental study on the introduction of psychological and pedagogical support for adolescent schoolchildren with hearing impairment in an inclusive educational environment. The high relevance of this study is substantiated, the degree of its elaboration and brief theoretical foundations are shown. It is emphasized that psychological and pedagogical support is a polysystemic process, the effectiveness of which is achieved by the coordinated work of the participants of an interdisciplinary team. The content of the program of psychological and pedagogical support and the conditions under which its implementation will be effective are described. The results of this experimental study are analyzed and its prospects are indicated.

About the Authors

O. Solovieva
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


O. Simonenko
MBOU secondary school № 21
Russian Federation


References

1. Абрамова, И. В. Образование детей с ограниченными возможностями здоровья: проблемы, поиски, решения / И. В. Абрамова // Педагогическое образование и наука. - 2012. - № 11. - С. 98-102. - Текст : непосредственный.

2. Алехина, С. В. Создание и апробация модели психолого-педагогического сопровождения инклюзивной практики : методическое пособие / С. В. Алехина, М. М. Семаго. - Москва : МГППУ, 2012. -156 с. - Текст : непосредственный.

3. Артюшенко, Н. П. Организация процесса включения детей с ограниченными возможностями здоровья в образовательные учреждения / Н. П. Артюшенко // Практический психолог и логопед в школе и ДОУ - 2011. - №1. - С. 57-76. - Текст : непосредственный.

4. Ахметова, Д. З. Педагогика и психология инклюзивного образования: учебное пособие / Д. З. Ахметова, З. Г. Нигматов, Т. А. Челнокова. - Казань : Изд-во «Познание» Института экономики, управления и права, 2013. - 204 с. - Текст : непосредственный.

5. Грабенко, Т. М. Эмоциональное развитие слабослышащих школьников: диагностика и коррекция / Т. М. Грабенко, И. А. Михаленкова. - Санкт-Петербург : Речь, 2008. - 255 с. - Текст : непосредственный.

6. Королева, И. В. Дети с нарушением слуха : книга для родителей и педагогов / И. В. Королева, П. Я. Янин. - Москва : Каро, 2011. - 240 с. - Текст : непосредственный.

7. Маслова, Ю. А. Модель психологического сопровождения инклюзивного обучения детей с нарушенным слухом / Ю. А. Маслова. // Российский психологический журнал. - 2014. - № 11(1). -С. 24-32. - Текст : непосредственный.

8. Пуйк, Т. Э. Исследование личности детей с нарушениями слуха / Т. Э. Пуйк. - Москва, 2008. -215 с. - Текст : непосредственный

9. Симоненко, О. Н. Психолого-педагогическое сопровождение детей с нарушением слуха в условиях инклюзивного образования / О. Н. Симоненко, О. В. Соловьёва // Инклюзивные процессы в международном образовательном пространстве : материалы IV Международного интернет-симпозиума (15 октября - 15 ноября 2018 г.). - Ставрополь : Изд-во СКФУ, 2018. - Текст : непосредственный.

10. Староверова, М. С. Инклюзивное образование. Настольная книга педагога, работающего с детьми с ОВЗ / М. С. Староверова, Е. В. Ковалев, А. В. Захарова. - Москва : Владос, 2014. - 168 с. - Текст : непосредственный.


Review

For citations:


Solovieva O., Simonenko O. PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT IN CONDITIONS OF INCLUSIVE EDUCATION. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2021;(4):200-207. (In Russ.) https://doi.org/10.37493/2307-907X.2021.4.25

Views: 343


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)