Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

INFLUENCE OF PARENT-CHILD RELATIONSHIPS ON LEARNING MOTIVATION OF JUNIOR SCHOOLCHILDREN

Abstract

The article presents the results of empirical research in identifying the influence of parent-child relationships on the peculiarities of learning motivation in younger schoolchildren. In the article determined the specificity of the coherence of parents and children positions on the essence of their relationship. Also determined types of parent-child relationship (optimal emotional contact, excessive emotional distance with the child and excessive concentration on the child) and shows the link with the types of younger schoolchildren learning motives.

About the Authors

Svetlana Oficerova
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


Alexey Lukyanov
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Бадмаева Н. Ц. Мотивационная основа развития общих умственных способностей: автореф. дис.. д-ра психол. наук. Новосибирск, 2006. 45 с.

2. Варга А. Я. Типы неправильного родительского отношения. М., 2007. 154 с.

3. Гордеева Т. О. Мотивация учебной деятельности школьников и студентов: структура, механизмы, условия развития: дис.. д-ра психол. наук. М., 2013. 386 с.

4. Запорожец А. В. Психология детства. М., 2008. 212 с.

5. Зацепин В. И. Семья: социально-психологические и этические проблемы. М., 2009. 318 с.

6. Карпова Е. В. Структура и генезис мотивационной сферы личности в учебной деятельности: автореф. дис. д-ра психол. наук. Ярославль, 2009. 43 с.

7. Куликова Т. А. Семейная педагогика и домашнее воспитание. М., 2009. 316 с.

8. Лидерс А. Г., Спирева Е. Н. Стиль семейного воспитания и личностные особенности родителей. М., 2006. 328 с.

9. Лисина М. И. Формирование личности ребёнка в общении. СПб., 2009. 320 с.

10. Лукьянова М. В., Лукьянов А. С. Семья как развивающая среда для ребёнка дошкольного возраста // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2017. № 1 (58). С. 111-116.

11. Менчинская Н. А. Проблемы обучения, воспитания и психического развития ребёнка. М., 2004. 511 с.

12. Осорина М. В. Секретный мир детей в пространстве мира взрослых. СПб., 2011. 365 с.

13. Реан А. А. Социальные риски в сфере семьи и детства // Образование. Наука. Научные кадры. 2015. №5. С. 256-260.

14. Смирнова О. Е., Быкова (Соколова) М. Б. Структура родительского отношения и его динамика в онтогенезе ребёнка / Родители и дети: психология взаимоотношений. М., 2008. 363 с.

15. Фельдштейн Д. И. Мир Детства в современном мире (проблемы и задачи исследования). М.; Воронеж, 2013. 335 с.

16. Фельдштейн Д. И. Глубинные изменения современного детства и обусловленная ими актуализация психолого-педагогических проблем развития образования // Известия РАО. 2011. № 4. С. 5-24.


Review

For citations:


Oficerova S., Lukyanov A. INFLUENCE OF PARENT-CHILD RELATIONSHIPS ON LEARNING MOTIVATION OF JUNIOR SCHOOLCHILDREN. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2017;(6):223-230. (In Russ.)

Views: 228


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)