Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

METHODOLOGICAL COMPETENCE IN THE STRUCTURE OF PROFESSIONAL READINESS OF THE TEACHER OF ADDITIONAL EDUCATION FOR WORK WITH GIFTED CHILDREN

Abstract

In the article the questions of professional readiness of teachers of additional education for work with gifted children. As the most important in the structure of professional readiness stands out methodical competence. On the basis of an analysis of scientific research on the problem, the author considers the concepts of "competence" and gives definitions to the concepts of methodological competence and competence of the teacher of additional education, working with gifted children. Particular attention is paid to the description of the structure and content of the methodological competence, which is a necessary condition for readiness to work with gifted children.

About the Author

Olga Ishchenko
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Боярский Е. А., Коломиец С. М. Компетенции: от дифференциации к интеграции // Высшее образование сегодня. 2007. № 1. С. 8-11.

2. Исаев В. А. Образование взрослых: компетентностный подход: монография. Великий Новгород, 2005.

3. Кашапов М. М. Специфика творческого мышления педагога в работе с одаренными обучаемыми // Материалы VI Международной конференции / под ред. Л. И. Ларионовой. Иркутск, 2009. С. 92-101.

4. Концепция Федеральной целевой программы развития образования на 2016-2020 годы [Электронный ресурс]. URL: http://static.government.ru/media/files/mlorxfXbbCk.pdf (дата обращения: 21.09.2017)

5. Непочатых Е. П. Развитие представлений о понятиях «компетенция» и «компетентность» // Научные ведомости. Серия Гуманитарные науки. 2013. № 20 (163). Выпуск 19. С. 243-250.

6. Пикина А. Л. Профессиональная подготовка педагога к тьюторскому сопровождению одаренного ребенка в условиях взаимодействия различных сфер образования // Одаренный ребенок. 2014. № 4. С. 56-64.

7. Об утверждении профессионального стандарта «Педагог дополнительного образования детей и взрослых»: Приказ Министерства труда и социальной защиты РФ от 8 сентября 2015 г. № 613н [Электронный ресурс]. URL: http://base.garant.ru/71202914/(дата обращения: 21.09.2017).

8. Ситников С. А. Сущность и структура ключевых компетенций будущих юристов // Вестник Московского государственного областного университета. Сер. Педагогика. 2009. № 3. С. 81-86.


Review

For citations:


Ishchenko O. METHODOLOGICAL COMPETENCE IN THE STRUCTURE OF PROFESSIONAL READINESS OF THE TEACHER OF ADDITIONAL EDUCATION FOR WORK WITH GIFTED CHILDREN. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2017;(6):209-215. (In Russ.)

Views: 57


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)