Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

USE OF FAIRYTALE THERAPY TECHNOLOGY IN THE DEVELOPMENT OF THE JUNIOR SCHOOLCHILDREN'S SELF-CONCEPT

Abstract

The article presents the specifics of the technology fairytale therapy as a means of developing self-concept junior schoolchildren. It is shown that the tasks of junior schoolchildren stage are determined by the necessity of forming self-concept of the child, formation and development of its mechanisms. There are determined the age peculiarities of junior schoolchildren related to the development of his self-concept, which is reflected in the mechanisms of identification, reflection, self-esteem, self-control. There are also shown pedagogical features of self-concept development by fairytale therapy, which mean the specific skills of junior schoolchildren, the use of methods of analysis, storytelling, writing, rewriting, performance and additional educational and art-therapeutic methods.

About the Author

Irina Nedopovz
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Вачков И. В. Сказкотерапия. Развитие самосознания через психологическую сказку. М., 2007. 144 с.

2. Запорожец А. В. Психология детства. М., 2008. 212 с.

3. Зинкевич-Евстигнеева Т. Д. Практикум по сказкотерапии: монография. СПб., 2016. 317 с.

4. Иванова Э. И. От сказки к творчеству. М., 2014. 288 с.

5. Короткова Л. Д. Сказкотерапия в школе. Методические рекомендации. М., 2006. 144 с.

6. Леонтьева Т. В. Развитие самооценки младших школьников средствами сказкотерапии // Арт-терапия как фактор формирования социального здоровья: сборник научных статей участников электронной научной конференции / Науч. ред. и сост. Л. Е. Савич, А. С. Нурмухаметова. Казань, 2016. С. 239-244.

7. Лукьянова М. В., Лукьянов А. С. Семья как развивающая среда для ребёнка дошкольного возраста // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2017. № 1 (58). С. 111-116.

8. Маркина Н. А. Мы родом из сказки. СПб., 2014. 116 с.

9. Особенности психического развития детей 6-7-летнего возраста / Под ред. Д. Б. Эльконина и А. Л. Венгера. М., 1998. 135 с.

10. Павлютенкова И. В. Сказка: философско-культурологический анализ: дис.. канд. филос. наук. Ростов-на-Дону, 2003. 178 с.

11. Психокоррекционная и развивающая работа с детьми: учеб. пособие / И. В. Дубровина, А. Д. Андреева, Е. Е. Данилова, Т. В. Вохмянина; Под ред. И. В. Дубровиной. М., 2010. 160 с.

12. Соколов Д. Ю. Сказки и сказкотерапия, а ещё лунные дорожки, или Приключения принца Эно. Монография. М., 2005. 224 с.

13. Фельдштейн Д. И. Мир Детства в современном мире (проблемы и задачи исследования). М.-Воронеж, 2013. 335 с.

14. Фесюкова Л. Б. Воспитание сказкой: для работы с детьми дошкольного возраста. Харьков, 2007. 464 с.

15. Черняева С. А. Психотерапевтические сказки и игры. М., 2011. 166 с.


Review

For citations:


Nedopovz I. USE OF FAIRYTALE THERAPY TECHNOLOGY IN THE DEVELOPMENT OF THE JUNIOR SCHOOLCHILDREN'S SELF-CONCEPT. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2017;(4):158-163. (In Russ.)

Views: 97


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)