Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

BILINGUAL TRAINING AS A CONDITION FOR INTEGRATING INTO GLOBAL EDUCATION

Abstract

The relevance of this article is determined by the need to identify the role of bilingual training in the context of the globalization of education. The article is aimed at the analysis of global education in its development dynamics and identifying the opportunities of bilingual training in the process of forming the competitiveness of future graduates of a higher educational institution. The purpose of the article is to reveal the essential characteristics of bilingual training as a form of reflection of integration processes in the world culture and education as well as to update the didactic and methodological foundations of the creation of bilingual programs (curriculums) as a means offorming communicative competence and the competitiveness of a professional in the educational paradigm of a modern university.

About the Author

T. Danilova
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Алексашенкова, И. В. Билингвальная образовательная программа (куррикулум) как средство поликультурного образования студентов. Текст: диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук: 13.00.01 / Ирина Валентиновна Алексашенкова. - Великий Новгород, 2000. 148 с.

2. Бражник, Е.И. Интеграционные процессы в современном европейском образовании: Монография / Е.И. Бражник; Рос. гос. пед. ун-т им. А.И. Герцена. - СПб.: БАН, 2001. - 200 с.; 20 см.; ISBN 5-33600012-4

3. Вербицкий, А. А. Компетентностный подход и теория контекстного обучения /Материалы к четвертому заседанию методологического семинара 16 ноября 2004 г. http://www.rc.edu.ru/rc/bologna/ seminar.php

4. Данилова Т. А. Билингвальное обучение в образовательной парадигме современного вуза // Формирование языковой компетенции в условиях поликультурного общества: сборник научных работ заочной Международной научно-практической конференции (28-29 апреля 2014 г.). Ставрополь: Изд-во СКФУ, 2014. С. 66-72.

5. Данилова Т. А. Возможности билингвальной подготовки в формировании конкурентоспособности будущего профессионала // Актуальные вопросы развития языковой личности в условиях современного поликультурного общества (коллективная монография) / под ред. Шибковой О. С. Ставрополь: Изд-во СКФУ, 2016. С. 30-43.

6. Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании // Ректор ВУЗа. 2005. № 6. С. 13-29.

7. Изаренков Д. И. Базисные составляющие коммуникативной компетенции и их формирования на продвинутом этапе обучения студентов-нефилологов // Русский язык за рубежом. - 1990. - №4.

8. Марков А. П. Образовательные цели и агенты глобализации // Образование в условиях формирования нового типа культуры: III международные лихачевские научные чтения. СПб.: СПбГУП, 2003

9. Мельникова М. С. Конструирование междисциплинарных модульных программ в системе би-лингвального образования. Текст: диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук: 13.00.01 / Мельникова Мария Сергеевна; [Место защиты: Новгород. гос. ун-т им. Ярослава Мудрого]. - Великий Новгород, 2008.- 247 с.: ил. РГБ ОД, 61 08-13/599

10. Митина, Л. М. Психология развития конкурентоспособной личности. М.: МПСИ; Воронеж: Изд-во НПО «МОДЭК», 2002.

11. Савченко И. И., Мылов И. Д. Проблемы развития методологии понятия конкурентоспособности // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2015. № 11-3. С. 435-438; URL: http://applied-research.ru/ru/article/view?id=7756

12. Титова О. А. Формирование конкурентоспособной личности в условиях современного образования // Молодой ученый. 2016. №16.1. С. 57-60. - URL https://moluch.ru/archive/120/33337/

13. Фатхутдинов, Р. А. Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление. М.: ИНФРА-М, 2000.

14. Хабарова Л. П. Билингвальное образование в высшей школе: зарубежный и отечественный опыт // Известия ПГПУ им. В. Г. Белинского. 2011. № 24. С. 846-852.

15. Хесселбейн Ф., Голдсмит М., Сомервилл А. Лидерство без границ. М., 2001. Научная библиотека диссертаций и авторефератов disserCat http://www.dissercat.com/content/konkurentosposobnost-lichnosti-v-sovremennom-transformiruyushchemsya-obshchestve-sotsialno-f#ixzz5M227AG3n

16. Хусаенова А. А. Компетентностный подход в высшем образовании // Образование и воспитание. 2015. №4. С. 23-26. - URL https://moluch.ru/th/4/archive/13/243/.

17. Ширин А.Г. Дидактико-методические аспекты процесса билингвального образования// Вестник новгородского государственного университета. 2005. № 31. С. 63-66.

18. Шубин С. В. Мотивация овладения иностранным языком в условиях билингвального обучения в вузе: дисс.. канд. пед. наук. Великий Новгород: НовГУ имени Ярослава Мудрого, 2000. 148 c.

19. Baker C. Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Clevedon: Multilingual Matters. 2006. 492 pp.

20. Coyle, D., 2010. Evaluating the impact of CLIL programmes, in: Content and Language Integrated Learning. Cambridge English.

21. Erasmus+/EU programme for education, training, sport and youth. URL http://ec.europa.eu/programmes/ easmus-plus/node_en

22. European commission. Multilingualism. [Электронный ресурс]// Content and Language Integrated Learning (CLIL): сайт. URL: http://ec.europa.eu/education/languages/language-teaching/doc236_en.htm

23. Hanvey, R.G. An Attainable Global Perspective. Theory into Practice. Vol. 21, No. 3, Global Education (Summer, 1982), p.p.162-167.

24. Lasagabaster, D., 2008. Foreign Language Competence in Content and Language Integrated Courses. The Open Applied Linguistics Journal 1, 31-42.

25. Meriso-Storm, T., 2001. Students' first language skills in bilingual education. Journal of Communications Research3, 85-101.

26. Ruiz de Zarobe, Y. R., 2013. CLIL Implementation: from policy makers to individual initiatives. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 16:3. 231-243.

27. Sakharov A.D. Collected Scientific Works / Ed. D. ter Haar, D.V.Chudnovsky and G.V.Chudnovsky. - New York and Basel: Marcel Dekker Inc., 1982.

28. Skutnabb-Kangas T. Bilingualism or not? The education of minorities. Clevedon, Avon: Multilingual Matters, 1984. 378 pp.

29. TEL2L. Teaching subjects through the medium of foreign language [Электронный ресурс] // Bilingual Education Programmes in Germany: сайт. URL: http://www.unavarra.es/tel2l/eng/germany.htm

30. TEL2L. Teaching subjects through the medium of foreign language [Электронный ресурс] // Models of bilingual education: сайт. URL: http://www.unavarra.es/tel2l/eng/Worldcontext.htm

31. TEL2L. Teaching subjects through the medium of foreign language [Электронный ресурс] // The Trilingual Education system in Luxembourg: сайт. URL: http://www.unavarra.es/tel2l/eng/luxembourg.htm


Review

For citations:


Danilova T. BILINGUAL TRAINING AS A CONDITION FOR INTEGRATING INTO GLOBAL EDUCATION. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2019;(4):127-139. (In Russ.)

Views: 132


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)