Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

FAMILY AS A DEVELOPING ENVIRONMENT FOR THE PRESCHOOL CHILD

Abstract

The article describes the features of the family as educational environment for the preschool child. It's shown the essence and components of environment for child development in the educational process, functions and principles of the family as educational environment, conditions of creating educational environment in the family. Article also concludes essence and components of the subject-developing environment that implements functions that implements functions of preschooler support in the activation of its cognitive interest and orientation in the surrounding world that provides him the full harmonious development.

About the Authors

Marina Lukyanova
North Caucasus Federal University
Russian Federation


Alexey Lukyanov
North Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Аркин Е. А. Ребёнок в дошкольные годы. М.: Просвещение, 2006. 368 с.

2. Арцимович Я. А. Современная семья. М.: Владос, 2008. 178 с.

3. Бодалёв А. А. Социальная среда и формирование ребенка как личности и субъекта деятельности: хрестоматия по педагогике. Брянск: БГПУ, 1997. 237 с.

4. Бондаревская А. И. Культурно-образовательное пространство вуза как среда профессионально-личностного саморазвития студентов: монография. Ростов-н/Д.: Булат, 2010. 326 с.

5. Виноградова Г. А. Воспитателю о работе с семьей. М., 2008. 139 с.

6. Воронцова О. А. Предметно-развивающая среда: игры на асфальте // Дошкольное воспитание. 2008. № 10. С. 15-25.

7. Давыдова О. И., Богославец Л. Г., Майер А. А. Работа с родителями в ДОУ М., 2005. 164 с.

8. Доронова Т. Н. Взаимодействие дошкольного учреждения с родителями. М., 2012. 242 с.

9. Дошкольное учреждение и семья - единое пространство детского развития: метод. рук-во для работников дошкольных учреждений / Т. Н. Доронова, Е. В. Соловьева, А. Е. Жичкина, С. И. Мусиенко. М., 2011. 252 с.

10. Замураева М. А. Предметно-пространственная среда как педагогическое условие развития творческих способностей у старших дошкольников: дис.. канд. пед. наук. Н. Новгород, 2006. 200 с.

11. Козлова А. В., Дешеулина Р. П. Работа ДОУ с семьёй: Диагностика, планирование, конспекты лекций, консультации, мониторинг. М.: Сфера, 2004. 112 с.

12. Левкович В. П. Взаимоотношения в семье как фактор формирования личности детей // Психология личности и образ жизни. М., 2007. 228 с.

13. Лидерс А. Г. Психологическое обследование семьи. М., 2007. 432 с.

14. Мануйлов Ю. С. Средовой подход в воспитании // Педагогика. 2000. № 7. С. 36-41.

15. Мудрик А. В. Социальная педагогика: учебник для студ. учреждений высш. проф. образования. 9-е изд., испр. М.: Академия, 2014. 240 с.

16. Мухина В. С. Возрастная психология. Феноменология развития: учебник для студ. вузов, 15-е изд. М.: Академия, 2015. 456 с.

17. Низова А. М. Воспитательные возможности семьи. М., 2015. 218 с.

18. Новосёлова С. Л. Предметная среда детства развивающая // Психология развития: словарь / под. ред. А. Л. Венгера; Психологический лексикон: энциклопедический словарь: в 6 т. / ред.-сост. Л. А. Карпенко. М.: ПЕР СЭ, 2005. 176 с.

19. Петровский В. А., Кларина Л. М. и др. Построение развивающей среды в дошкольном учреждении. М., 1993. 136 с.

20. Ходякова Н. В. Ситуационно-средовой подход к проектированию личностно развивающих образовательных систем: дис. д-ра пед. наук. Волгоград, 2013. 465 с.


Review

For citations:


Lukyanova M., Lukyanov A. FAMILY AS A DEVELOPING ENVIRONMENT FOR THE PRESCHOOL CHILD. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2017;(1):111-116. (In Russ.)

Views: 93


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)