Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

IMITATING MODELLING OF ADVERTISING CAMPAIGN ON THE BASIS OF MODEL OF DIFFUSION OF BASS

Abstract

The article aims at creating the simulating model for managing the company's advertising budget. This model is developed using the AnyLogic simulation tool. It is based on the Bass diffusion model, which assumes active usage of communication channels between participants connected. Therefore, the key points of the model are the dependence ofprofit and sales volumes, under the conditions of «inclusion» and «deactivation» of the cost to advertise goods, on the one hand, and the consumers' opinions influencing the decision of potential buyers, on the other hand.

About the Authors

Inessa Penkova
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


Alina Bodnar
Donetsk National Technical University
Russian Federation


Elena Iskra
Donetsk National Technical University
Russian Federation


References

1. Бабурин В. Л., Земцов С. П. Регионы-новаторы и инновационная периферия России. Исследование диффузии инноваций на примере ИКТ-продуктов // Региональные исследования. 2014. № 3 (45). С. 27-37.

2. Земцов С., Бабурин В.Моделирование диффузии инноваций и типология регионов России н а примере сотовой связи // Известия РАН. Серия географическая. 2017. № 4. С. 17-30.

3. Нагирная А.В. Информационная революция и вопросы географии связи // География и природные ресурсы. 2014. № 1. С. 5-12.

4. Тамаров П. А., Михайлова М. А. Развитие розничных платежных услуг: от платежных сервисов к услугам платежной системы // Деньги и кредит. 2012. № 9. С. 31-39.

5. Bass F.A New Product Growth Model For Consumer Durables // Management Science. 1969. 15 (5). P. 215-227.

6. Богданова М. Е. Факторы изменения объема продаж и модель оценки эффективности рекламы // Вестник ФА. 2010. № 4. С. 48-52

7. Rogers E. M. Diffusion of Innovations, Glencoe: Free Press, 1962.

8. Горбачева С. А., Цаплина Н. А. Анализ тенденций разработки маркетинговой стратегии в Интернете: стратегические направления, инструменты и механизмы // Экономика и современный менеджмент: теория и практика: сб. ст. по материалам XXXIII междунар. науч.-практ. конф. № 1 (33). Новосибирск: Изд-во «СибАК», 2014.

9. Липсиц И. Трансформация культуры и изменения в моделях потребительского поведения // Вопросы экономики. 2012. № 8. С. 64-79.

10. Guseo R., Mortarino C. Within-brand and cross-brand word-of-mouth for sequential multi-innovation diffusions // IMA. Journal of Management Mathematics. 2013. P. 1-25.


Review

For citations:


Penkova I., Bodnar A., Iskra E. IMITATING MODELLING OF ADVERTISING CAMPAIGN ON THE BASIS OF MODEL OF DIFFUSION OF BASS. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2018;(5):108-114. (In Russ.)

Views: 227


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)