Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

STRUCTURAL-CONTENT ASPECT OF THE METHODOLOGICAL COMPONENT OF THE CONTENT OF TEACHING A FOREIGN LANGUAGE IN THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION OF EDUCATION

Abstract

The article is devoted to the consideration of the content of teaching a foreign language in the era of digitalization of education. During the period of world integration, informatization and computerization of all spheres of human life, a common cultural space is formed, as a result of which the education system is also subject to change as a sociocultural phenomenon. Learning a foreign language becomes a necessary condition for the normal coexistence of individuals of different ethnic groups. In this process, the methodological component of the content of teaching is an important tool for mastering a foreign language. Similar statement of the problem includes such aspects as the place and the role of the methodological component in a structural basis of content of teaching with further determination of its essence. In this regard, the article studies such aspects of the problem as the state of the modern education system and the process of its digitalization in the context of the informatization of society. The analysis concludes that in these conditions the role and place of the methodological component is determined by the nature of modern society and the tendency towards digitalization in the context of the article - at the level of methods and techniques for mastering a foreign language in communicative presentation.

About the Authors

Telman Grigoryan
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


Tatiana Lomteva
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Бабичев Н. В. Роль и значение интерактивных наглядных пособий в системе современного биологического образования / Н. В. Бабичев, Е. Н. Водостоева, О. Н. Масленикова, Н. Ю. Соколова // Информатика и образование. 2008. № 9. URL: http://e-drofa.ru/aboutnavigator (дата обращения: 18.05.2017).

2. Галкин Д. В. От кибернетических автоматов к искусственной жизни: теоретические и историко-культурные аспекты формирования цифровой культуры: автореф. дис.. д-ра философ. наук. Томск, 2013. - 51 с.

3. Злобина С. Н., Глушач Н. Н. Креативно-ориентированное образование - новый образовательный путь подготовки современных специалистов // Междунар. науч. школа психологии и педагогики VII (15). Новосибирск, 2015. С. 33-36.

4. Кавецкий И. Т. Основы психологии и педагогики / И. Т. Кавецкий, Т. Л. Рыжковская, И. А. Коверзнева, В. Г. Игнатович, Н. А. Лобан, С. В. Старовойтова. Минск: Изд-во МИУ, 2010.

5. Камнева Н. А. Содержание обучения профессионально-ориентированному иностранному языку // Конференция: Гуманитарное образование в экономическом вузе - 2016. URL: http://sdo.rea.ru/cde / conference/23/file.php?fileId=62lk

6. Николаева Н. В. Образовательные квест-проекты как метод и средство развития навыков информационной деятельности учащихся // Вопросы Интернет-образования. 2002. № 7. URL: http://vio.fio.ru/ vio_07 (дата обращения: 15.03.2017)

7. Полонский В. М. Научно-педагогическая информация: словарь-справочник. М.: Новая школа, 1995. - 256 с.

8. Сергеева И. Л. Трансформация массовой культуры в цифровой среде // Культура и цивилизация. 2016. Т. 6. № 6А. С. 55-65.

9. Сигов А. С., Мордвинов В. А., Трифонов Н. И. Моделирование использования карманных компьютеров в дистанционном образовании // Информационные технологии в образовании: сб. науч. тр. М.: МИФИ, 2000. Ч. III. С. 79-80.

10. Соколова Н. Л. Цифровая культура или культура в цифровую эпоху [Электронный ресурс] // Международный журнал исследований культуры. 2012. № 3. С. 6-10. URL: http://www.culturalresearch.ru/ files/open_issues/03_2012/IJCR_03%288%29_2012.pdf.


Review

For citations:


Grigoryan T., Lomteva T. STRUCTURAL-CONTENT ASPECT OF THE METHODOLOGICAL COMPONENT OF THE CONTENT OF TEACHING A FOREIGN LANGUAGE IN THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION OF EDUCATION. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2018;(4):107-113. (In Russ.)

Views: 136


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)