Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

TO THE QUESTION OF THE FORMATION OF MOTIVATION OF SECONDARY SCHOOL PUPILS TO THE LESSONS OF FOREIGN LANGUAGE BY MEANS OF MODERN MUSIC

Abstract

In the article common definitions of the term «motivation» were given, types of motives were selected. The task is to identify the influence of modern music on the positive dynamics of the formation of motivation of secondary school pupils to the lessons offoreign lessons. The authors substantiate the urgency of using modern music in order to increase the motivation of secondary school pupils to foreign language studying in accordance with their psycho-physiological characteristics. Methods of diagnosing the level of motivation and tasks with using modern English songs are presented in the article. In order to confirm the research hypothesis experiment was conducted. The results of the experiment allowed the authors to justify using of modern music at foreign language lessons in order to increase the level of motivation to foreign language studying.

About the Authors

Julia Pirverdieva
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


Darya Bityutskaya
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Аткинсон Дж. В. Теория о развитии мотивации. М.: Педагогика, 2015. 235 с.

2. Берлайн Д. Е. Любознательность и поиск информации // Вопросы психологии. 2016. № 3. С. 54-56.

3. Божович Л. И. Проблема развития мотивационной сферы ребенка // Изучение мотивации поведения детей и подростков. М., 2015. 243 с.

4. Божович Л. И., Морозова Н. Г., Славина Л. С. Развитие мотивов учения у школьников // Известия АПН РСФСР. 2011. 189 с.

5. Домогацкая И. Е. Развитие музыкальных способностей детей. М., 2014. 54 с.

6. Дубовицкая Т. Д. К проблеме диагностики учебной мотивации // Вопросы психологии. 2015. № 1. С. 73-78.

7. Коменский Я. А. Избранные педагогические сочинения: в 2 т. Т. 1. М.: Педагогика, 2012. 656 с.

8. Коменский Я. А., Локк Д., Руссо Ж.-Ж., Песталоцци И. Г. Педагогическое наследие / сост. В. М. Кларин, А. Н. Джуринский. М.: Педагогика, 2015. 416 с.

9. Левин К., Дембо Т., Фестингер Л., Сирс П. Уровень притязаний // Психология личности. Тексты. М., МГУ, 2016. С. 86-93.

10. Лютенс Ф. Организационное поведение / пер. с англ. М.: Инфра-М, 2017. 87 с.

11. Макклелланд Д. К. Мотивация человека. СПб.: Питер, 2017. 665 с.

12. Маркова А. К., Матис Т. А., Орлов А. Б. Формирование мотивации учения. М., 2016. 212 с.

13. Маслоу А. Г. Мотивация и личность / пер. с англ. А. М. Татлыбаева; Вступ. ст. Н. Н. Акулиной. СПб.: Евразия, 2014. 290 с.

14. Олпорт Г. Становление личности: Избранные труды. М.: Смысл, 2012. 461 с.

15. Орлов А. Б. Две ориентации в исследованиях мотивации за рубежом // Вестник Моск. ун-та. Сер. 14. Психология. 2017. № 2. 141 с.

16. Талызина Н. Ф. Формирование познавательной деятельности учащихся. М.: Знание, 2013. 96 с.

17. Тесля Е. Б. Формирование интереса // Педагогика. 2013. № 7. С. 58-64.

18. Фридман Л. М., Кулагина И. Ю. Мотивация учения // Психологический справочник учителя. М.: Просвещение, 2011. 288 с.


Review

For citations:


Pirverdieva J., Bityutskaya D. TO THE QUESTION OF THE FORMATION OF MOTIVATION OF SECONDARY SCHOOL PUPILS TO THE LESSONS OF FOREIGN LANGUAGE BY MEANS OF MODERN MUSIC. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2018;(2):185-194. (In Russ.)

Views: 97


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)