Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR DEVELOPMENT OF THE METHODOLOGICAL COMPETENCE OF THE ADDITIONAL EDUCATIONAL TEACHER WORKING WITH GIFTED CHILDREN

Abstract

In the article the competence of teachers of additional education working with gifted children is considered in the context of the professional standard "Teacher of additional education for children and adults" introduced in 2018. The authores focuses attention on the importance of the formation and development of general professional and special competencies of teachers of the system of additional education in the process of practical activity. The article presents the results of research ability of teachers to carry out organizational and methodical maintenance ofprocess of training and education of gifted children in additional education system.

About the Authors

Olga Ishchenko
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


Natalia Romaeva
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Анисимова Н. А., Золотарева А. В. Компетенции педагога для работы с талантливыми детьми и молодежью // Ярославский педагогический вестник. 2016. № 5. С. 38-44.

2. Володин А. А., Бондаренко Н. Г. Анализ содержания понятия «организационно-педагогические условия» // Известия ТулГУ Гуманитарные науки. 2014. С. 143-152.

3. Ищенко О. С. Методическая компетентность педагога дополнительного образования в структуре профессиональной готовности к работе с одаренными детьми // Педагогическая деятельность как творческий процесс: материалы Всероссийской научно-практической конференции, посвященной 70-летию со дня рождения В. А. Кан-Калика. Махачкала: АЛЕФ, 2016. С. 212-220.

4. Ищенко О. С. Уровневый подход к оценке методической компетентности педагога дополнительного образования, работающего с одаренными детьми // Проблемы современного педагогического образования. Сер.: Педагогика и психология. Ялта: РИО ГПА, 2017. Вып. 57. Ч. 10. С. 213-222.

5. Клепцова Е. Ю., Балабанов А. А. Принятие как ведущий психологический механизм гуманных межличностных отношений // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2016. Т. 32. С. 51-54. URL: http://e-koncept.ru/2016/56663.htm.

6. Кутепова Л. С. Формирование методической компетентности будущих учителей физической культуры в средних профессиональных учебных заведениях: автореф. дис.. канд. пед. наук. Владикавказ, 2013. 22 с.

7. Об утверждении профессионального стандарта «Педагог дополнительного образования детей и взрослых»: Приказ Министерства труда и социальной защиты РФ от 8 сентября 2015 г. № 613н. URL: http:// Ъазе.яагап1ги/71202914/(дата обращения: 05.02.2018)

8. Толковый словарь русского языка: в 4 т. Т. 4 / под ред. проф. Д. Ушакова. М.: ТЕРРА, 1996. С. 990.


Review

For citations:


Ishchenko O., Romaeva N. ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR DEVELOPMENT OF THE METHODOLOGICAL COMPETENCE OF THE ADDITIONAL EDUCATIONAL TEACHER WORKING WITH GIFTED CHILDREN. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2018;(2):171-177. (In Russ.)

Views: 95


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)