Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

PRINCIPLES OF DEVELOPING FOREIGN LANGUAGE PHONETIC AND PHONOLOGICAL COMPETENCY AS STRUCTURAL COMPONENT OF LINGUIST'S PROFESSIONAL COMPETENCE

Abstract

The article postulates the importance of language students 'phonetic training for their future professional careers. The traditional concepts of teaching phonetics are analyzed and their disagreement with modern requirements to language specialists' expertise is revealed. The concept of foreign language phonetic and phonological competency as an inherent component of linguist's professional competence is introduced and an alternative conceptual model of its development is proposed. The article focuses on the description of general and specific didactic principles of creating the optimal psychological and pedagogical environment for the proposed model realization.

About the Authors

Nina Goncharova
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


Tatyana Lomteva
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Вартанова К. Ю. Адаптивный вводно-фонологический курс как средство развития фонологической компетенции // Материалы Международного научно-методического симпозиума «Преподавание иностранных языков и культур: проблемы, поиски, решения» (Пятигорск, 19-20 мая 2005 г.). Пятигорск: ПГЛУ, 2005. С. 109-110.

2. Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. М.: Высш. шк., 1991. 207 с.

3. Веренинова Ж. Б. Опыт использования эмоциональных и рациональных приемов при обучении английскому произношению // Вопросы филологии. 2000. № 1 (4). С. 106-116.

4. Виноградов В. А. Консонантизм и вокализм русского языка (практическая фонология). М.: Изд-во Московского ун-та, 1971. 83 с.

5. Гончарова Н. Л. Формирование иноязычной фонетико-фонологической компетенции у студентов-лингвистов: на материале английского языка: дис.. канд. пед. наук: 13.00.08. Ставрополь, 2006. 212 c.

6. Гурвич П. Б. О четырех общеметодических принципах организации обучения ИЯ // Иностранные языки в школе. 2003. № 6. С. 32-37.

7. Коряковцева Н. Ф. Автономия учащихся в учебной деятельности по овладению ИЯ как образовательная цель // Иностранные языки в школе. 2001. № 1. С. 9-14.

8. Шиянов Е. Н., Ромаева Н. Б. Полипарадигмальность как методологический принцип современной педагогики // Педагогика. 2005. № 9. С. 17-25.

9. Baker Ann. Ship or Sheep? An Intermediate Pronunciation Course. Third Ed. // Cambridge University Press, 2006. 224 p.

10. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 45.03.02 Лингвистика (уровень бакалавриата): Приказ Минобрнауки России от 07.08.2014 № 940 (Зарегистрировано в Минюсте России 25.08.2014 № 33786) [Электронный ресурс] // СПС «КонсультантПлюс». URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/fgosvob/450302_Lingvistika.pdf


Review

For citations:


Goncharova N., Lomteva T. PRINCIPLES OF DEVELOPING FOREIGN LANGUAGE PHONETIC AND PHONOLOGICAL COMPETENCY AS STRUCTURAL COMPONENT OF LINGUIST'S PROFESSIONAL COMPETENCE. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2018;(2):162-170. (In Russ.)

Views: 140


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)