Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

THE RELEVANCE OF STIMULATING INNOVATION COMPETENCE OF MANAGERIAL PERSONNEL IN POST-CRISIS CONDITIONS OF FUNCTIONING OF DOMESTIC ENTERPRISES

Abstract

The article defines the importance of innovation in modern conditions of economic development. The indicators characterizing the consequences of the economic crisis are given. Application of innovations in activity of modern enterprises as the main factor of development of economy is proved. Definitions of key concepts on the topic of the study are given. The author shows the relationship between the level of innovative activity of enterprises and the competence of their managers in the field of innovation, which is based on a set of knowledge and motivational components that allow the head of the enterprise to effectively use the existing innovation potential.

About the Authors

Ekaterina Alekhina
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


Valentina Parakhina
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Экономический кризис 2017 года в России: хроника падения [Электронный ресурс]. URL:http://bs-life. ru/makroekonomika/krizis2017.html (дата обращения 27.02.2018)

2. Стратегия инновационного развития России до 2020 года. М.: Минэкономразвития России, 2010. С. 9.

3. Bridging the Innovation Gap in Russia / The Helsinki Seminar, March 2001. P.: OECD, 2001. 8 p.

4. Суэтин А. Лики инноваций // Вопросы экономики. 2009. № 12. С. 142.

5. Объем инновационных товаров, работ, услуг, по субъектам Российской Федерации [Электронный ресурс]. URL: http://www.gks.ru/

6. Лукьянова Т. В., Алексеева Т. И. Инновационная восприимчивость персонала организации // Управление корпоративной культурой. 2011. № 1. С. 72-78.

7. Молодчик М. А. Самоорганизация и саморазвитие компании: анализ успешных практик // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2012. Выпуск 4. [Электронный ресурс]. URL: http:www.online-science.ru/m/products/economi_sciense/gid184/pg0/ (дата обращения : 27.02.2018)

8. Эсаулова И. А., Линькова Н. В., Меркушева А. А. Инновационные компетенции как основа инновационного поведения сотрудников организации // Вестник университетов. 2015. № 5. С. 330-335

9. Морозов Ю. П. Инновационный менеджмент: учебное пособие. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2000. 446 с.

10. Парыгин Б. Д. Психологическая готовность к территориальному самоуправлению: проблемы и перспективы. СПб.: Питер, 1991. 190 с.

11. Советова О. С. Основы социальной психологии инноваций. СПб.: Изд-во СПб. гос. ун-та, 2010. 210 с.

12. Борис И. В. Инновационная компетентность как результат профессионального развития библиотечного специалиста: автореф. дис.. канд. экон. наук. Хабаровск, 2010. С. 19.

13. Калюжнов Н. В. Корпоративная культура как фактор повышения конкурентоспособности организации: автореф. дис. канд. экон. наук. Иркутск: Иркутский ун-т, 2007. С. 12.


Review

For citations:


Alekhina E., Parakhina V. THE RELEVANCE OF STIMULATING INNOVATION COMPETENCE OF MANAGERIAL PERSONNEL IN POST-CRISIS CONDITIONS OF FUNCTIONING OF DOMESTIC ENTERPRISES. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2018;(2):55-62. (In Russ.)

Views: 81


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)