Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

THE MODEL OF FORMATION OF METASUBJECT EDUCATIONAL OUTCOMES OF STUDENTS IN THE SCHOOL

Abstract

The article discusses the meta-subject as a concept, the appearance of which is due to a number of problems in the modern education system. Attention is drawn to the existing science of determining metapredicate, as well as discrepancies related to the concept of "meta-subject educational results" and "study skills". The proposed definition of metasubject educational results. Identified, described and structured components, which underlie the models offormation of metasubject educational outcomes of students based on the principles of a systematic approach.

About the Author

Svetlana Valentinovna Dmitrieva
St. Petersburg Academy of postgraduate pedagogical education
Russian Federation


References

1. Автухов И. Г., Мартыненко И. Д. Программы ГУСа и массовая школа: Опыт построения учебно-производственных планов на основе программ ГУСа и применения данных программ в массовой школе. М.: Работник просвещения, 1926. 189 с.

2. Бабанский Ю. К. Рациональная организация учебной деятельности. М.: Знание, 1981. 96 с.

3. Громыко Н. В., Половкова М. В. Метапредметный подход как ядро российского образования // Сборник статей для участников финала Всероссийского конкурса «Учитель года России - 2009». СПб., 2009. С. 7-8.

4. Концепция федеральных государственных образовательных стандартов общего образования. М.: Просвещение, 2008. С. 24.

5. Лернер И. Я. Об учебных умениях и их отражении в учебниках // Проблемы школьного учебника. Вып. 12. М., 1983. С. 228-234.

6. Лошкарева Н. А. Формирование системы общих учебных умений и навыков школьников. М.: МГПИ, 1981. 88 с.

7. Максимова В. Н. Межпредметные связи в процессе обучения. М.: Просвещение, 1998. С. 92.

8. Паламарчук В. Ф. Школа учит мыслить. М.: Просвещение, 1987. 208 с.

9. Программы ГУСа и местная работа над ними: материалы подсекции учета пед. работы науч.-пед. секции ГУСа / под ред. С. Т. Шацкого. 2-е изд. М.: Работник просвещения, 1925. 104 с.

10. Татьянченко Д. В., Воровщиков С. Г. Организационно-методические условия развития общеучебных умений школьников // Школьные технологии. 2002. № 5. С. 42-55.

11. Уемов А. И. Системный подход и общая теория систем. М.: Мысль, 1978. 272 с.

12. Усова А. В., Бобров А. А. Формирование у учащихся учебных умений. М.: Знание, 1987. 80 с.

13. Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования. М.: Просвещение, 2017. 52 с.

14. Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования. М.: Просвещение, 2014. 47 с.

15. Федеральный государственный образовательный стандарт среднего (полного) общего образования. М.: Просвещение, 2014. 62 с.

16. Фридман Л. М., Кулагина И. Ю. Формирование у учащихся общеучебных умений. Минск: ИПК образования, 1995. 32 с.

17. Хуторской А. В. Нынешние стандарты нужно менять, наполнять их метапредметным содержанием образования // Народное образование. 2012. № 4. С. 37-39.


Review

For citations:


Dmitrieva S.V. THE MODEL OF FORMATION OF METASUBJECT EDUCATIONAL OUTCOMES OF STUDENTS IN THE SCHOOL. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2018;(1):155-163. (In Russ.)

Views: 76


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)