Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

SOCIAL AND PEDAGOGICAL PARAMETERS AS FACTORS FOR OPTIMIZING THE TEACHING OF THE RUSSIAN LANGUAGE IN A HETEROGENEOUS EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Abstract

Intensive migration processes of recent decades have led to the formation of multicultural classes in secondary schools of the Russian Federation, where both foreigners and Russian-speaking students study. Since all the means and methods of teaching Russian were designed for native speakers, teaching ulticultural audience necessitates optimization of the existing methods of teaching Russian. The article presents the theoretical justification of four factors for optimizing the methodology of teaching Russian in Russian comprehensive schools from the standpoint of the needs of non-Russian speaking migrant students. The relevance of each of the factors from the point of view of teaching Russian in a heterogeneous audience is considered.

About the Author

P. Spirochkina
North Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Аль-Кайси, А. Н. Актуальные вопросы обучения детей мигрантов в составе московских общеобразовательных школ / А. Н. Аль-Кайси // Русский язык как неродной : новое в теории и методике : материалы IV Международной научно-методической конференции (Москва, 16 мая 2014 г.) / редкол.: М. С. Берсенева [и др.]. Выпуск 4. - Чебоксары : ЦНС «Интерактив плюс», 2015. - 372 с. - С. 19-25. -Текст : непосредственный.

2. Балыхина, Т. М. Методика преподавания русского языка как неродного (нового) : учебное пособие для преподавателей и студентов / Т. М. Балыхина. - Москва : Изд-во РУДН, 2007. - Текст : непосредственный.

3. Зимняя, И. А. Педагогическая психология / И. А. Зимняя. - Москва : Университетская книга ; Логос, 2007. - 384 с. - Текст : непосредственный.

4. Иванова, М. А. Понятие «Объект обучения» в субъект-субъектной модели образования / М. А. Иванова // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. - 2015. - № 4. - С. 7-9. - Текст : непосредственный.

5. Методика обучения иностранным языкам : традиции и современность / под ред. А. А. Миролюбова. -Обнинск : Титул, 2010. - 464 с. - Текст : непосредственный.

6. Протасова, Е. Ю. Методика раннего обучения иностранному языку : учебное пособие для среднего профессионального образования / Е. Ю. Протасова, Н. М. Родина ; под редакцией Е. Ю. Протасовой. -Москва : Юрайт, 2019. - 255 с. - Текст : непосредственный.

7. Уша, Т. Ю. Моделирование учебно-методического сопровождения средств обучения в поликультурной школе / Т. Ю. Уша, С. С. Никулина // Русский язык как неродной : новое в теории и методике : материалы IV Международной научно-методической конференции : сборник научных статей. Выпуск 4. - Москва : МГПУ, 2015. - С. 32-39. -Текст : непосредственный.

8. Уша, Т. Ю. Проектирование методического сопровождения средств обучения для поликультурной школы / Т. Ю. Уша // Известия РГПУ им. А.И. Герцена. - 2014. - № 171. - С. 265-271. - Текст : непосредственный.


Review

For citations:


Spirochkina P. SOCIAL AND PEDAGOGICAL PARAMETERS AS FACTORS FOR OPTIMIZING THE TEACHING OF THE RUSSIAN LANGUAGE IN A HETEROGENEOUS EDUCATIONAL ENVIRONMENT. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2020;(3):196-201. (In Russ.)

Views: 88


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)