Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

THE SYSTEM OF MOTIVES OF EDUCATIONAL ACTIVITY AS A PROGNOSTIC SYSTEM SUCCESS FACTORS IN LEARNING: VIEW THROUGH THE PRISM OF UNIFICATIONNOW APPROACH

Abstract

The article analyzes modern views on classification structures and substantiation of features of educational motivation based on the unified approach. In a comparative way, the content, structural, and functional parameters of the motives of educational activity considered by various scientists are revealed. Based on the identification of the essential characteristics of internal and external educational motivation, its relationship with groups of motives is established, which are defined as the motives inherent in the educational activity itself, and the motives associated with the result of teaching. It is proved, that in the conditions of the educational process, the motives of educational activity act as a single essential-semantic, structural, determinational and functional system, and its detailed characteristics are given. The strengths and weaknesses of individual groups of educational motives are systematized, and the factors that determine their effectiveness and effectiveness in ensuring the success of training are shown.

About the Authors

A. Egorova
Stavropol State Pedagogical Institute
Russian Federation


S. Bobryshov
Stavropol State Pedagogical Institute
Russian Federation


References

1. Божович, Л. И. Проблемы формирования личности : избранные психологические труды / Л. И. Божович; под ред. Д. И. Фельдштейна. - 3-е изд. - Москва : МПСИ ; Воронеж : МОДЭК, 2001. -С. 349. - URL: http://elib.gnpbu.ru/text/bozhovich_problemy-formirovaniya-lichnosti_2001/ (дата обращения: 19.04.2020). - Текст : электронный.

2. Герасимова, А. С. Теория учебной мотивации в отечественной психологии / А.С. Герасимова // Научные материалы Международного форума и школы молодых ученых ИП РАН. - Раздел 2. Психология российских регионов. - URL: http://www.ipras.ru/cntnt/rus/dop_dokume/mezhdunaro/nauchnye_m/ razdel_2_p/gerasimova.html (дата обращения: 13.04.2020). - Текст : электронный.

3. Гижицкий, В. В. Учебный обман как стратегия псевдоадаптивного поведения у старшеклассников / B. В. Гижицкий // Ученые записки ОГУ - Серия: Гуманитарные и социальные науки. - 2014. - № 2(58). - C. 293-299. - URL: https://cyberleninka.ru/article/n/uchebnyy-obman-kak-strategiya-psevdoadaptivnogo-povedeniya-u-starsheklassnikov (дата обращения: 11.05.2020). - Текст : электронный.

4. Гордашников, В. А. Образование и здоровье студентов медицинского колледжа / В. А. Гордашников, А. Я. Осин. - Москва : Академия естествознания, 2009. - С. 395. - URL: https://monographies.ru/en/ book/view?id=77 (дата обращения: 03.05.2020). - Текст : электронный.

5. Гордеева, Т. О. Базовые типы мотивации деятельности : потребностная модель / Т. О. Гордеева // Вестник Московского университета. - Серия 14. Психология. - 2014. - № 3. - С. 63-78. - URL: http:// msupsyj.ru/articles/detail.php?article=5179 (дата обращения: 03.05.2020). - Текст : электронный.

6. Гордеева, Т. О. Вклад личностного потенциала в академические достижения / Т. О. Гордеева, Д. А. Леонтьев, Е. Н. Осин // Личностный потенциал: структура и диагностика / Под ред. Д.А. Леонтьева. - Москва : Смысл, 2011. - С. 642-667. - Текст : непосредственный.

7. Гордеева, Т. О. Внутренняя и внешняя учебная мотивация студентов: ее источники и влияние на психологическое благополучие / Т. О. Гордеева, О. А. Сычёв, Е. Н. Осин // Вопросы психологии. - 2013. -№ 1. - С. 35-45. - URL: https://publications.hse.ru/mirror/pubs/share/folder/2qgr5z65t0/direct/76388979 (дата обращения: 03.05.2020). - Текст : электронный.

8. Леонтьев, А. Н. Проблемы развития психики / А. Н. Леонтьев. - Москва, 1981. - С. 584. - Текст : непосредственный.

9. Маркова, А. К. Формирование мотивации учения в школьном возрасте : пособие для учителя / А. К. Маркова. - Москва, 1983. - С. 96. - Текст : непосредственный.

10. Маркова, А. К. Примерная программа психологического изучения учителем мотивации учения школьников / А. К. Маркова, Т. А. Матис, А. Б. Орлов // Формирование мотивации учения : книга для учителя. - Москва : Просвещение, - 1990. - С. 11-21. - URL: https://ebooks.grsu.by/pedpsihologia/ markova-a-k-matis-t-a-orlov-a-b-primernaya-programma-psikhologicheskogo-izucheniya-uchitelem-motivatsii-ucheniya-shkolnikov.htm (дата обращения: 03.05.2020). - Текст : электронный.

11. Матюхина, М. В. Мотивация учения младших школьников / М. В. Матюхина. - Москва : Педагогика, 1984. - С. 144. - Текст : непосредственный.

12. Мильман, В. Э. Мотив, цель и предмет учебной деятельности / В. Э. Мильман // Вопросы психологии. - 1987. - № 5. - С. 129-138. - URL: http://www.voppsy.ru/issues/1987/875/875129.htm (дата обращения: 29.04.2020). - Текст : электронный.

13. Фридман, Л. М. Мотивация учения / Л. М. Фридман, И. Ю. Кулагина // Психологический справочник учителя. - Москва : Просвещение, 1991. - С. 192-194. - URL: https://ebooks.grsu.by/pedpsihologia/fridman-l-m-kulagina-i-yu-motivatsiya-ucheniya.htm (дата обращения: 29.04.2020). - Текст : электронный.

14. Херцберг, Ф. Побуждение к труду и производственная мотивация / Ф. Херцберг, М. У Майнер // Социологические исследования. - 1990. - № 1. - С. 126-130. - Текст : непосредственный.

15. Чирков, В. И. Самодетерминация и внутренняя мотивация поведения человека / В. И. Чирков // Вопросы психологии. - 1996. - № 3. - С. 116-132. - URL: http://www.voppsy.ru/issues/1996/963/963116. htm (дата обращения: 29.04.2020). - Текст : электронный.

16. Якобсон, П. М. Психологические проблемы мотивации поведения человека / П.М. Якобсон. - Москва : Просвещение, 1969. - С. 317. - Текст : непосредственный.

17. Garbarino, J. The impact of anticipated reward upon cross-aged tutoring / J. Garbarino // Journal of Personality and Social Psychology. - 1975. - Т. 32. - №. 3. - Рр. 421-428. - URL: https://doi.org/10.1037/ h0077087 (дата обращения: 22.04.2020). - Текст : электронный.

18. Ratelle, C. F. Autonomous, controlled, and amotivated types of academic motivation: A person-oriented analysis / C. F. Ratelle, F. Guay, R. J. Vallerand et al. // Journal of Educational Psychology. - 2007. -Vol. 99 (4). - Рр. 734-746. - URL: https://www.researchgate.net/publication/230703712_Autonomous_ Controlled_and_Amotivated_Types_of_Academic_Motivation_A_Person-Oriented_Analysis (дата обращения: 22.04.2020). - Текст : электронный.

19. White, R. W. Motivation Reconsidered : The Concept of Competence / R. W. White // Psychological Review. - 1959. - Vol. 66. - Pр. 297-333. - URL: https://doi.org/10.1037/h0040934 (дата обращения: 27.04.2020). - Текст : электронный.


Review

For citations:


Egorova A., Bobryshov S. THE SYSTEM OF MOTIVES OF EDUCATIONAL ACTIVITY AS A PROGNOSTIC SYSTEM SUCCESS FACTORS IN LEARNING: VIEW THROUGH THE PRISM OF UNIFICATIONNOW APPROACH. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2020;(3):148-157. (In Russ.)

Views: 231


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)