Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

GERMAN-ROMANTISM LANGUAGE CULTURE

Abstract

The subject of this article is connected with a complex of the research directions actual for the modern humanities. It is analyzed a German language culture which differs an abundance of abstract names, updating of art concept-sphere, domination of the artist and the wanderer as person types, an abundance of lexical-semantic binary oppositions.

About the Author

Yulian Evgenievich Grinivetskiy
NCFU
Russian Federation


References

1. Степаненко В. А. Слово / Logos / Имя / имена / концепт – слова: сравнительно-типологический анализ концепта «Душа. Seele. Soul» (на материале русского, немецкого и английского языков): автореф. дис. … д-ра филол. наук. Иркутск, 2006. 38 с.

2. Marcuse H. Der deutsche Künstlerroman. Schriften in 9 Bänden. Bd. 1. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1981. S. 9.

3. Marcuse H. Der deutsche Künstlerroman. – Schriften in 9 Bänden. Bd. 1. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1981. S. 14–15.

4. См. об этом подробно в работах: Ботникова А. Б. Немецкий романтизм: диалог художественных форм. М.: Аспект Пресс, 2005. 352 с.; Милюгина Е. Г. Идея универсального человека в романтизме // Романтизм: грани и судьбы. Ч. 2. Тверь: Тверской государственный университет, 1998. С. 100–108; Милюгина Е. Г. Романтический образ поэта пророка в свете эзотерической традиции // Романтизм: грани и судьбы. Ч. 2. Тверь: Тверской государственный университет, 1998. С. 150–156; Мелетинский Е. М. Поэтика мифа. М.: Наука, 2000. С. 284–295; Манн Т. Германия и немцы // Манн Т. Собр. соч.: в 10 т. Т. 10. С. 303–327; Marcuse H. Der deutsche Künstlerroman. Schriften in 9 Bänden. Bd. 1. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1981. S. 7–346; Marcuse H. Art und Liberation / Collected Papers of Herbert Marcuse / Ed. by D. Kellner. Vol. 4. London: Routledge, 2007. 264 р.; Zima P. V. Der europäische Künstlerroman. Von der romantischen Utopie zur postmoderne Parodie. Tübingen; Basel: A. Francke Verlag, 2008. 517 s.

5. О сложной связи постмодернизма как тотально иронической модальности в истории культуры и ее отношении к романтизму см. книгу немецкого исследователя: Zima P. V. Der europäische Künstlerroman. Von der romantischen Utopie zur postmoderne Parodie. Tübingen; Basel: A. Francke Verlag, 2008. 517 s.

6. Карасик В. И. Языковые ключи. М.: Гнозис, 2009. С. 5.

7. Гегель Г. Ф. В. Романтические искусства // Гегель Г.Ф.В. Эстетика: в 4 т. М.: Искусство, 1971. Т. 3. С. 190–615.

8. Асмус В. Ф. Немецкая эстетика XVIII века. М.: Искусство, 1962. С. 232.

9. Zima P. V. Der europäische Künstlerroman. Von der romantischen Utopie zur postmoderne Parodie. Tübingen; Basel: A. Francke Verlag, 2008. S. 45–88.

10. Берковский Н. Я. Романтизм в Германии. СПб.: Азбука-классика, 2001. 512 с.; Немецкая литература между романтизмом и реализмом (1820-1870): тексты и интерпретации / сост. Й. Шмидт, А. Г. Березина. СПб.: Бельведер, 2003. 808 с.; Ботникова А. Б. Немецкий романтизм: диалог художественных форм. М.: Аспект Пресс, 2005. 352 с.

11. Манн Т. Германия и немцы // Манн Т. Собр. соч.: в 10 т. Т. 10. С. 303–327.


Review

For citations:


Grinivetskiy Yu.E. GERMAN-ROMANTISM LANGUAGE CULTURE. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2013;(4):118-121. (In Russ.)

Views: 76


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)