Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

SCIENTIFIC AND METHODOLOGICAL SUPPORT FOR THE FORMATION OF STUDENTS' COMPETENCIES IN THE FIELD OF SOCIAL ENTREPRENEURSHIP

https://doi.org/10.37493/2307-907X.2021.5.24

Abstract

The article is devoted to the analysis of the functions of universities in the development of social entrepreneurship in the regions in the context of the implementation of their «third mission». The authors argue the need to abandon the conduct of separate isolated events. The main attention is paid to the substantiation of the structure of scientific and methodological support for the formation of youth competencies in the field of social entrepreneurship. The novelty of the research lies in the substantiation of the structure of scientific and methodological support for the formation of competencies of young people in the field of social entrepreneurship, which includes conceptual-target, analytical-diagnostic, structural-content, activity-technological and evaluative-reflexive modules. The content of the activities within each module is presented.

About the Authors

V. Shapovalov
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


I. Igropulo
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


M. Arutiunian
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


O. Minkina
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Головко, Н. В. Третья миссия университета и модель многопользовательского управления для регионального развития / Н. В. Головко, О. В. Зиневич, Е. А. Рузанкина // Сравнительная политика. - 2018. - № 9(1). - С. 5-17. - Текст : непосредственный.

2. Духон, А. Б. Влияние программ предпринимательского образования на развитие малого бизнеса в России / А. Б. Духон, К. В. Зиньковский, О. И. Образцова, А. Ю. Чепуренко // Вопросы образования. - 2018. - № 2. - С. 139-172. - Текст : непосредственный.

3. Ефимов, В. С. Университет фронтира: на пути к новому поколению институтов развития / B. С. Ефимов, А. В. Лаптева // Университетское управление: практика и анализ. - 2017. - Т. 21. -№ 6. - С. 6-27. - Текст : непосредственный.

4. Игропуло, И. Ф. Педагогические характеристики экосистемы социально-предпринимательского образования / И. Ф. Игропуло, В. К. Шаповалов, М. М. Арутюнян, О. В. Минкина// Вестник Северо-Кавказского федерального университета. - 2019. - № 3(72). - С. 140-149. - Текст : непосредственный.

5. Корчагина, И. В. Развитие «мягкой» компоненты инновационных экосистем опорных университетов / И. В. Корчагина // Университетское управление: практика и анализ. - 2020. - Т. 24. - № 1. - C. 106-118. - Текст : непосредственный.

6. Наумов, С. Ю. Формирование системы непрерывного предпринимательского образования: проблемы и решения / С.Ю. Наумов, Л.В. Константинова // Высшее образование в России. - 2019. - Т. 28. - № 3. - С. 137-146. - Текст: непосредственный.

7. Паникарова, С. В. Система высшего образования как драйвер инновационного развития страны / С. В. Паникарова, М. В. Власов, В. В. Драшкович // Университетское управление: практика и анализ. - 2020. - Т. 24. - № 1. - С. 96-105. - Текст : непосредственный.

8. Плужник, И. Л. Предпринимателями рождаются или становятся? Эффективные академические модели обучения предпринимательству студентов вузов / И. Л. Плужник, Т. О. Ильницкая, Ф. Луччи // Образование и наука. - 2018. - Т. 20. - № 5. - С. 56-78. - Текст : непосредственный.

9. Шаповалов, В. К. Подготовка молодежи Северного Кавказа к социальному предпринимательству в условиях формального и неформального образования / В. К. Шаповалов, И. Ф. Игропуло, М. М. Арутюнян // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. - 2019. - № 9 (142). - С. 17-20. - Текст : непосредственный.

10. Шубенкова, Е. В. Российский опыт реализации образовательных программ в сфере социального предпринимательства / Е. В. Шубенкова, Е. А. Войкина, О. Д. Куксова // Вестник Саратовского государственного социально-экономического университета. - 2017. - № 5 (69). - С. 165-168. - Текст : непосредственный.

11. Birch, C. et al. An enquiry into potential graduate entrepreneurship: Is higher education turning off the pipeline of graduate entrepreneurs? / C. Birch et al. // Journal of Management Development. - 2017. -Vol. 36. - № 6. - Рр. 743-760.

12. Chepurenko, A. Historical and Institutional Determinants of Universities' Role in Fostering Entrepreneurship / A. Chepurenko, M. Kristalova, M. Wyrvich // Foresight and STI Governance. - 2019. - Vol. 13. - № 4. - Рр. 48-59.

13. Lombardi, R. Emerging trends in entrepreneurial universities within Mediterranean regions: An international comparison / R. Lombardi, A. Lardo, B. Cuozzo, R. Trequattrini // EuroMed Journal of Business. -2017. -№ 2. - Рр. 130-145.

14. The New Flagship University: Changing the Paradigm from Global Ranking to National Relevancy / Ed. by J. Douglass. - London : Palgrave Macmillan, 2016. - 217 p.

15. Unger, M. The Knowledge Triangle between Research, Education and Innovation - A Conceptual Discussion / M. Unger, W. Polt // Foresight and STI Governance. - 2017. - Vol. 11. - № 2. - Рр. 10-26.

16. Zobnina, M. Structure, Challenges and Opportunities for Development of Entrepreneurial Education in Russian Universities / M. Zobnina, A. Korotkov, A. Rozhkov // Foresight and STI Governance. - 2019. -Vol. 13. - № 4. - Рр. 69-81.


Review

For citations:


Shapovalov V., Igropulo I., Arutiunian M., Minkina O. SCIENTIFIC AND METHODOLOGICAL SUPPORT FOR THE FORMATION OF STUDENTS' COMPETENCIES IN THE FIELD OF SOCIAL ENTREPRENEURSHIP. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2021;(5):213-219. (In Russ.) https://doi.org/10.37493/2307-907X.2021.5.24

Views: 91


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)