Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

The formation of moral consciousness of future teachers in terms of professional education

Abstract

The article presents the results of a moral self-awareness study involving future teachers. There is a view on the level of the cognitive, emotional, and behavioral components of moral self-awareness among 1st and 4th year students majoring in various areas. The item also provides a focus on the interrelation between the selfreference indicators and the components of students’ self-awareness. The author provides a description of the system for psychological assistance to moral self-awareness development in those training to become teachers

About the Authors

O. V. Solovieva
NCFU
Russian Federation


E. P. Shmatova
NCFU
Russian Federation


References

1. Гаппиров Б. Г. Динамика развития нравственного самосознания личности студента в процессе общения: автореф. дис. … канд. психол. наук. Тбилиси, 1993. 18 с.

2. Зосимовский А. В. Возрастные особенности нравственного развития детей // Советская педагогика. 1973. № 10. С. 12-21.

3. Клепикова Н. М. Модель операционализации понятия «нарциссизм» в пределах психической нормы: автореф. дис. … канд. психол. наук. Хабаровск, 2011. 24 с.

4. Ольшевская Э. Н. Развитие когнитивного и эмоционального компонента морального самосознания студентов вуза: дис. … канд. психол. наук. Ярославль, 2010.

5. Соловьева О. В., Кузьмина А. Б. Модель формирования психологической культуры будущих педагогов // Мир науки, культуры, образования. 2013. № 4 (41). С. 214-216.

6. Соловьева О. В., Шматова Е. П. Изучение морального самосознания студентов педагогического вуза. // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 3. URL: http://www.science-education.ru/117-13252 (дата обращения: 27.05.2014).

7. Токарева В.А. Психология нравственного развития студента: феноменология, типология, закономерности: дис… докт. психол. наук. М., 1991.


Review

For citations:


Solovieva O.V., Shmatova E.P. The formation of moral consciousness of future teachers in terms of professional education. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2014;(4):240-245. (In Russ.)

Views: 87


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)