Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

Artistic method in pedagogical activities (method intersubject integration)

Abstract

To achieve the priority aim of education - personality socialization - there are interdisciplinary methods activated: pedagogic and artistic methods in their dialectic unity following the binary approach to education methods developing (teaching and educating method). There is also a definition and a correlation of the issue of Pedagogics and the issue of Art. The author considers the effect of converging the respective methods in education based on employing developing, educational, communicative, and other resources of Pedagogics and Arts in order to improve the outcome of pedagogic interaction. The item also explains the artistic methods in the pedagogic reality.

About the Author

Oksana V. Sitnikova
NCFU
Russian Federation


References

1. Антология педагогической мысли России второй половины XIX - начала XX века / сост. П. А.Лебедев. М.: Педагогика, 1990. 608 с.

2. Бонфельд М. Ш. Введение в музыкознание: учебное пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Гуманит. Изд. центр Владос, 2001. 224с.

3. Дьюи Дж. Демократия и образование. М.: Педагогика-Пресс, 2000. 382 с.

4. Колесникова И. А. О феномене музейной педагогики // Художественный музей в образовательном процессе. СПб: СпецЛит., 1998. С. 6-15.

5. Коменский Я. А. Избр. пед. соч.: в 2 т., Т.1. М., 1988.

6. Олпорт Г. Личность: проблема науки или искусства? // Психология личности. Тексты / под ред. Гиппенрейтер Ю. Б., Пузырея А. А. М.: Изд-во МГУ, 1982. С. 228-230.

7. Сластенин В. А., Исаев И. Ф., Шиянов Е. Н. Педагогика: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / под ред. В. А. Сластенина. М.: Издательский центр «Академия», 2002.

8. Сенько Ю. В. Принцип научности в образовании: грани и границы // Педагогика. М., 2013, № 6. С. 3-11.

9. Сериков В. В. Развитие личности в образовательном процессе: монография. М.: Логос, 2012. С. 31.

10. Ситникова О. В. О применении идей эстетики в проектировании образовательного процесса / Известия УрФУ Серия 1: Проблемы образования, науки и культуры. 2012, № 4 (107). С.121-129.

11. Ситникова О. В. Проблема субъекта в педагогике и в искусстве // Международная научно-методической конференции «Проблемы высшего образования - 2013». Хабаровск, Тихоокеанский гос.универ. С. 113-117.

12. Ситникова О. В. Художественный метод в построении форм педагогического взаимодействия в воспитательной работе / Начальная школа Плюс До и После. 2013, № 9.

13. Современные исследования эстетического воспитания и художественного образования в контексте Буровской научной школы. Сборник научных трудов. К 90-летию со дня рождения А. И. Бурова / под общей редакцией Л. П. Печко. Редактор-составитель Е. Ф. Командышко. М.: ИХО РАО, 2009. 336 с.

14. Яковлев Е. Г. Эстетика: учебное пособие. М.: Гардарики, 2004.


Review

For citations:


Sitnikova O.V. Artistic method in pedagogical activities (method intersubject integration). Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2014;(4):205-211. (In Russ.)

Views: 75


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)