Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

Modern engineering education: to the problem of traditional educational paradigm change and language proficiency of future specialists

Abstract

The article focuses on the potential development of the national training in engineering. The author has investigated the most fundamental issue of training engineers - transformation of the traditional educational paradigm. There is also a critical analysis of the technocratic, knowledge-bound educational paradigm, as well as a view on the competence-based approach seen as one of the potential methodological basics for engineering training in Russia. As part of the methodological requirements for the competence-based approach, the article provides proof to the need for language skills training in future engineers.

About the Author

O. V. Lyubimova
NCFU
Russian Federation


References

1. Бермус А. Г. Проблемы и перспективы реализации компетентностного подхода в образовании // Интернет-журнал «Эйдос». 2005. 10 сентября.

2. Бобрышов С. В. Историко-педагогическое исследование развития педагогического знания: методология и теория: монография. Ставрополь: Изд-во СКСИ, 2006.

3. Болотов В. А. Педагогическое образование в России в условиях социальных перемен: принципы, технологии, управление: монография. Волгоград: Перемена, 2001.

4. Болотов В. А., Сериков В. В. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе // Педагогика. 2003. № 10. С. 8-14.

5. Гавлирина Е. А. Инженерное творчество в информационном обществе: типология, динамика, критерии оценки инженерной компетентности: дисс. … канд. философских наук. М., 2006.

6. Дворникова Е. И. Культурная идентичность и толерантность личности: монография. Ставрополь, 2007.

7. Долженко О. Очерки по философии образования. М.: Высшая школа, 1995.

8. Запесоцкий А. С. Какого человека должна сформировать сегодня система образования? // Высшее образование в России. 2003. № 3. с. 45-60.

9. Зимняя И. А. Компетентностный подход. Каково его место в системе подходов к проблемам образования // Высшее образование сегодня. 2006. № 8. С. 20-26

10. Любимова О. В. Формирование профессиональной мобильности будущих инженеров в процессе обучения в вузе: монография. Ставрополь, 2011.

11. Новиков А. М. Российское образование в новой эпохе. Парадоксы, наследия, векторы развития. М.: Эгвес, 2000.

12. Ромаева Н. Б. Развитие гуманистической педагогики России: середина ХIХ-ХХ вв.: дисс. … д-ра пед. наук. Пятигорск, 2004.

13. Морозова О. П., Сластенин В. А., Сенько Ю. В. Теоретико-методологические основы развития профессиональной деятельности учителя: монография. Барнаул: Изд-во БГПУ, 2004.


Review

For citations:


Lyubimova O.V. Modern engineering education: to the problem of traditional educational paradigm change and language proficiency of future specialists. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2014;(4):180-184. (In Russ.)

Views: 42


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)