Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

ROLE OF INTERHEMISPHERIC ASYMMETRIES IN STRUCTURE OF MNEMONIC CAPACITY OF TALENTED ADOLESCENTS: METHODOLOGICAL AND DIAGNOSTIC ASPECTS

Abstract

The article offers a methodological basis for investigating the role of interhemispheric asymmetries in the multi-level structure of mnemonic capacities as indicators of the general talent in nowadays children. There is an empirical research programme introduced as well as neuro-psychological and psycho-diagnostic models methods presented. There is also a view on some new models for differential diagnostics of talents based on neuro-psychological markers and mnemic ability indicators

About the Author

Hristina V. Belasheva
Moscow University for Humanities
Russian Federation


References

1. Ананьев Б. Г. О соотношении способностей и одаренности // Проблемы способностей / под ред. В. Н. Мясищева. М.: Изд-во АПН РСФСР, 1962. 308 с.

2. Белашева Х. В. Мнемические способности одаренных подростков с различными типами межполушарной асимметрии мозга: автореф. дис. … канд. псих. наук. Москва, 2008. 23 с.

3. Лурия А. Р. Основы нейропсихологии. М.: МГУ, 1973. 374 с.

4. Москвин В. А. Межполушарные отношения и проблема индивидуальных различий. М.: Изд. МГУ, 2002. 288 с.

5. Рабочая концепция одаренности. М., 2003. 95 с.

6. Ступак С. Ф., Боев И. В. Фортран-программа для дискриминантного анализа. Москва, 1979, ВНТИФ. 46 с.

7. Хомская Е. Д., Ефимова И. В., Будыка Е. В., Ениколопова Е. В. Нейропсихология индивидуальных различий. М., Рос. педагогическое агентство, 1997, 281 с.

8. Черемошкина Л. В. Психология памяти: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Издат. Центр «Академия», 2002. 250 с.

9. Шадриков В. Д., Черемошкина Л. В. Мнемические способности: диагностика и развитие. М.: Педагогика, 1990. 176 с.


Review

For citations:


Belasheva H.V. ROLE OF INTERHEMISPHERIC ASYMMETRIES IN STRUCTURE OF MNEMONIC CAPACITY OF TALENTED ADOLESCENTS: METHODOLOGICAL AND DIAGNOSTIC ASPECTS. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2015;(1):188-193. (In Russ.)

Views: 153


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)