Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

THE APPLICATION OF THE TECHNOLOGY OF AUGMENTED REALITY TO IMPROVE THE EFFECTIVENESS OF EDUCATIONAL AND TRAINING PROCESS IN TRACK AND FIELD ATHLETICS FOR HEARING-IMPAIRED CHILDREN

Abstract

The relevance of the present research stems from the fact that the structuring of sports activity of hearing-impaired athletes has objective features. The use of IT technologies in educational and training process can be very helpful for the hearing-impaired children to enhance their learning of the movement techniques in track andfield athletics. The results of using of AR technology have shown considerable positive changes in overall test criteria with hearing-impaired athletes. Accordingly, the use of AR technology might as well be recommended for working with athletes having other health limitations.

About the Authors

L. Nebytova
Stavropol Territory Institute for the Development of Education, Continuing Education and Retraining of Education Workers
Russian Federation


M. Katrenko
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


D. Savin
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


A. Sasin
Moscow State Technical University N. E. Bauman
Russian Federation


References

1. Аналитическая записка. ИКТ для инклюзивного образования / Институт ЮНЕСКО по информационным технологиям в образовании. - 2010. - С. 1.

2. Богданова Т. Г. Сурдопсихология: учебное пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / Т. Г. Богданова. Москва : Академия, 2002. - 203 с.

3. Выготский Л. С. Основы дефектологии / Л. С. Выготский. - Санкт-Петербург : Лань, 2003. - 654 с.

4. Дополнительная предпрофессиональная программа «Спорт глухих». - Воронеж, 2016. - С. 59-62.

5. Зильберман, Н. Н. Возможности использования приложений дополненной реальности в образовании / Н. Н. Зильберман, В. А. Сербин // Открытое и дистанционное образование. - 2014. - № 4 (56). - С. 28-34.

6. Козин В. В. Методы и приемы дополненной реальности в тактико-технической подготовке спортсменов командно-игровых видов спорта / В. В. Козин, Д. Ю. Витман // Современные наукоемкие технологии. - 2018. - № 5. - С. 199-203.

7. Куликова Т. А. Арахнология в образовательном процессе вуза / Т. А. Куликова, Н. А. Поддубная // Вестник ТвГУ. Серия «Педагогика и психология». - 2018. - № 4. - С. 252-257.

8. Небытова Л. А. Физическая культура и спорт : интеграция науки и практики / Л. А. Небытова, А. М. Чибисов // Материалы XV Международной научно-практической конференции. - Ставрополь : Изд-во СКФУ, 2018. - C. 200-202.

9. Степаненко Д. И. Организационно-методические рекомендации проведения тренировочных занятий у легкоатлетов с нарушениями слуха / Д. И. Степаненко, А. Ю. Печко // Прикладная спортивная наука. - 2016. - № 2 (4). - С. 37-40.

10. The distribution of the level of disability. - World Bank, 2007.

11. Diegmann P. Benefits of Augmented Reality in Educational Environments - A Systematic Literature Review / P. Diegmann, M. Schmidt-Kraepelin, S. van den Eynden, and D. Basten // Proceedings of the 12th International Conference on Wirtschaftsinformatik (WI). - 2015. - Рр. 1542-1556.

12. Wu H.-K., Lee S., Chang H.-Y., Liang, J.-C. Current Status, Opportunities and Challenges of Augmented Reality in Education / H.-K. Wu, S. Lee, H.-Y. Chang, J.-C. Liang // Computers & Education 62, 2013. -Рр. 41-49.


Review

For citations:


Nebytova L., Katrenko M., Savin D., Sasin A. THE APPLICATION OF THE TECHNOLOGY OF AUGMENTED REALITY TO IMPROVE THE EFFECTIVENESS OF EDUCATIONAL AND TRAINING PROCESS IN TRACK AND FIELD ATHLETICS FOR HEARING-IMPAIRED CHILDREN. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2019;(5):169-173. (In Russ.)

Views: 70


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)