Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

ECOLOGICAL-ORIENTED COMPONENT OF THE COMPETENCE MODEL OF A GRADUATE (on the example of directions of preparation "Pedagogical educations")

Abstract

The ongoing reforms of higher education, provide for changes in the purpose, content and organization of higher education systems, on the basis of updated Federal state educational standards of higher education, taking into account the professional standards that determine the professional activities of graduates who have mastered the bachelor's program, specialty, master's degree. The eco-oriented component of the professional activity of the teacher involves the inclusion of environmental concepts in the content of subjects, the expansion and deepening of the system of knowledge about the relationship in the system «man - nature - society», the development of ways of eco-activity, creative activities for the protection of nature, the formation of a positive experience of emotional and value attitude to nature, health, other people, family, Fatherland.

About the Author

O. Vasiim
Penza State University
Russian Federation


References

1. Васина О. Н. Формирование эмоционально-ценностного отношения к природе у учащихся общеобразовательной школы через традиции народной экологии : автореф. дис.. канд. пед. наук : 13. 00. 01 / О. Н. Васина. - Пенза, 2004. - 23 с.

2. Васина О. Н. Диагностика результатов экологической подготовки в высшем образовании: методика «Завершение предложений» / О. Н. Васина, О. Н. Пономарёва, С. В. Шурыгин // Современные проблемы науки и образования. - 2018. - № 4. - URL : http://www.science-education.ru/ru/article/ view?id=27782 (дата обращения: 16.05.2019).

3. Джуринский А. Н. Актуальные проблемы развития и качества высшего образования в России / А. Н. Джуринский // Преподаватель XXI век. - 2016. - Т. 1. - № 1. - С. 9-19.

4. Долгова В. И. Реализация компетентностного подхода в системе высшего профессионального образования / В. И. Долгова, Г. Ю. Гольева, М. Ю. Аркаева // Концепт : научно-методический электронный журнал. - 2015. - Т. 31. - С. 6-10. - URL : http://e-koncept.ru/2015/95508 (дата обращения: 16.05.2019).

5. Краевский В. В. Предметное и общепредметное в образовательных стандартах / В. В. Краевский, А. В. Хуторской // Вестник Института образования человека. - 2011. - № 1. - URL : http://eidos-institute.ru/journal/2011/104/ (дата обращения: 16.05.2019).

6. Пономарёва О. Н. Интерактивный формат построения образовательного процесса в высшей школе / О. Н. Пономарёва, О. Н. Васина // Казанский педагогический журнал. - 2018. - № 5 (130). - С. 91-95.

7. Пономарёва О. Н. Дидактические средства экологического содержания для развития критического мышления / О. Н. Пономарёва, О. Н. Васина, М. В. Смышляев // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. - 2017. - № 1 (41). - С. 161-169.

8. Пономарёва О. Н. Формирование культуры мышления курсантов при изучении эколого-ориентиро-ванных дисциплин / О. Н. Пономарёва, Ю. Б. Шпагин, И. И. Грачёв, О. Н. Васина // Современные проблемы науки и образования. - 2017. - № 4. - С. 132. - URL : https://www.science-education.ru/ru/ article/view?id=26616 (дата обращения: 16.05.2019).

9. Федеральные государственные образовательные стандарты [Электронный ресурс]. - URL : https:// fgos.ru/ (дата обращения: 16.05.2019).

10. Ponomariova O. N. Setting up the interactive educational process in higher education / O. N. Ponomariova, O. N. Vasina // International Journal of Environmental and Science Education. - 2016. - Т. 11. - № 15. -С. 8617-8627 (дата обращения: 16.05.2019).


Review

For citations:


Vasiim O. ECOLOGICAL-ORIENTED COMPONENT OF THE COMPETENCE MODEL OF A GRADUATE (on the example of directions of preparation "Pedagogical educations"). Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2019;(5):146-153. (In Russ.)

Views: 69


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)