Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

TEXT-CENTRIC APPROACH TO TEACHING THE HUMANITIES AT SCHOOL

Abstract

The article is devoted to the problem of studying the possibility of using textcentric approach in teaching humanitarian disciplines at school. The author examines the concept of «text» as a linguistic science and pedagogical, shows the possibilities of using text to identify communicative competence of students. The article presents the main components of textual competence, where the main condition of achieving a new quality of education is textcentric approach.

About the Author

Anna Morozova
Stavropol State Pedagogical Institute
Russian Federation


References

1. Баранов А. Г. Антропная парадигма в языкознании: теоретические и методологические аспекты // Сфера языка и прагматика речевого общения: Междунар. сб. научн. тр. Краснодар: КубГУ, 2002. С. 8-14.

2. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1979. С. 30.

3. Болотнова Н. С., Безменова Л. Р. и др. Основы текстоведения в школе: книга для учителя. Томск: Изд-во ЦНТИ, 2000. С. 203.

4. Ипполитова Н. А. Текст в системе обучения русскому языку в школе: учеб пособие для студентов пед. вузов. М.: Флинта, Наука, 1998. 176 с.

5. Лосева Л. М. Как строится текст: пособие для учителей. М.: Просвещение, 1980. 93 с.

6. Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования // Народное образование. 2003. № 2. С. 59-68.

7. Хомская Е. Д. Нейропсихология: 4-е изд. СПб.: Питер, 2005. 496 с.


Review

For citations:


Morozova A. TEXT-CENTRIC APPROACH TO TEACHING THE HUMANITIES AT SCHOOL. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2016;(2):156-158. (In Russ.)

Views: 152


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)