Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

FORMATION OF PEDAGOGUE'S STRESS RESISTANCE

Abstract

The article describes the main approaches to the concept of «stress». Stress is the key to the preservation, development and strengthening of mental and physical health of a person, so the teacher must master the skills of controlling your emotions in order to maintain health under stressful conditions. The authors have developed and described a model of formation ofstress a teacher, includes four major blocks: target, substantial, procedural, effective.

About the Authors

Alexander Volkov
North Caucasus Federal Univercity
Russian Federation


Olga Chursinova
Stavropol region Institute of education development, professional development and retraining of education workers
Russian Federation


Gemma Gasparyan
Armavir socio-psychological Institute
Russian Federation


References

1. Бодров В. А. Психологический стресс: развитие и преодоление. М.: ПЕРСЭ, 2006. 528 с.

2. Вассерман Л. И., Абабков В. А., Трифонова Е. А. Совладание со стрессом: Теория и психодиагностика: учебно-методическое пособие. СПб.: Речь, 2010. 192 с.

3. Волков А. А., Чурсинова О. В., Салгалов Е. Д. Особенности стрессоустойчивости педагога // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2014. № 6(45). С. 244-248.

4. Киреева М. В. Стрессоустойчивость как компонент культуры человекоориентированных профессий // Научные ведомости Белгородского государственного университета. 2011. №18 (113). С. 288-293.

5. Марищук В. Л., Евдокимов В. И. Поведение и саморегуляция человека в условиях стресса. СПб.: Изд. дом «Сентябрь», 2001. 260 с.

6. Рудаков А. Л. Стресс, стрессоустойчивость и саногенная рефлексия в спорте: монография. Красноярск, 2011. 190 с.

7. Трифонова Е. А. Стратегии совладания со стрессом и соматическое здоровье человека: теоретические подходы и эмпирические исследования // Известия РГПУ им. А. И. Герцена. 2012. № 145. С. 96-108.

8. Щелина Т. Т. К проблеме развития стрессоустойчивости студентов психолого-педагогических направлений подготовки // Молодой ученый. 2015. № 11. С. 1774-1778.


Review

For citations:


Volkov A., Chursinova O., Gasparyan G. FORMATION OF PEDAGOGUE'S STRESS RESISTANCE. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2016;(2):118-122. (In Russ.)

Views: 81


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)