Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

INNOVATIVE AND MARKETING IMPERATIVES OF STRATEGIC PLANNING OF INDUSTRIAL DEVELOPMENT

Abstract

Innovative imperatives of economic growth in terms ofmarket opportunities and balanced strategies for the development of economic structures and industry should be important conditions that allow them to better adapt to changing market conditions and offset economic, social and environmental risks. Innovations and marketing within the framework of strategic planning form new knowledge based on a synthesis of new scientific, technical and market solutions, and the directions of its penetration into various, often unrelated areas of activity. Using a systematic approach, the components of a new conceptual model of strategic planning for industrial development are proposed, forming a methodological basis for the development of its tools and methods, as well as solving a wide range ofproblems of ensuring innovative growth of the industrial sector by harmonizing the interests of economic entities and eliminating market failures.

About the Authors

L. Maksimenko
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


O. Godina
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


V. Melnikov
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Штапова И.С. Генезис понятия «стратегическое планирование» / И.С. Штапова, В. В. Мельников // Современные проблемы науки и образования. - 2014. - № 6. - URL: http://www.science-education.ru/ ru/article/view?id=16137. [Текст : электронный]

2. Максименко Л. С. Стратегическое планирование хозяйственной деятельности предприятия: учеб. пособие / Л. С. Максименко, О. В. Говядовская, О. В. Падалка. - Сочи : Ритм, 2010. - 160 с.

3. Штапова И. С. Стратегическое планирование как основной этап процесса стратегического управления / И. С. Штапова, В. В. Мельников // Вестник Института дружбы народов Кавказа. - 2016. -№ 3(39). - С. 149-157.

4. Селюков М. В. О роли и значении маркетинговых технологий в повышении эффективности деятельности хозяйствующих субъектов / М. В. Селюков, Н.П. Шалыгина, А.М. Кулик // Современные проблемы науки и образования. - 2013. - № 5. - URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view? id =10171. [Текст : электронный]

5. Ильичева И. В. Маркетинговые технологии: учебно-методическое пособие / И. В. Ильичева. - Ульяновск : УлГТУ 2012. - 158 с.

6. Алехина Е. С. Развитие маркетинговых технологий в сфере услуг региона: дис.. канд. экон. наук: 08.00.05 / Алехина Елена Сергеевна. - Шахты, 2010. - 198с.

7. Кулик А. М. Формирование механизма технологизации маркетинга строительных компаний : дис.. канд. экон. наук: 08.00.05 / Кулик Анна Михайловна. - Москва, 2014. - 156 с.

8. Мельников В. В. Особенности стратегического планирования в промышленности Ставропольского края / В. В. Мельников // Государственное и муниципальное управление в XXI веке: теория, методология, практика. - 2016. - № 26. - С. 238-244.

9. Мельников В. В. Анализ стратегических целей развития промышленности Ставропольского края / В. В. Мельников // Экономика и предпринимательство. - 2016. - № 11. - Ч. 2. - С. 328-331.

10. Исламова С. В. Формирование стратегии сбалансированного развития региональной социально-экономической системы: монография / С. В. Исламова, Г. С. Шелкоплясова, О. В. Падалка. - Ставрополь : Издательско-информационный центр «Фабула», 2012. - 246 с.

11. Parakhina V. Strategic management in universities as a factor of their global competitiveness / V Parakhina, O. Godina, O. Boris, L. Ushvitsky // International Journal of Educational Management. - 2017. - Vol. 31. - Iss: 1. - Pp. 62-75.

12. Стратегическое планирование развития промышленности: теория и инструментарий / под ред. д-ра экон. наук, проф. А. В. Бабкина. - Санкт-Петербург : Изд-во СПбГПУ, 2013. - 432 с.

13. Золотарева А. Б. Проблемы и пути совершенствования системы стратегического планирования в России / А. Б. Золотарева, И. А. Соколов // Экономическая политика. - 2018. - Т. 13. - № 5. - С. 8-23.


Review

For citations:


Maksimenko L., Godina O., Melnikov V. INNOVATIVE AND MARKETING IMPERATIVES OF STRATEGIC PLANNING OF INDUSTRIAL DEVELOPMENT. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2019;(5):71-81. (In Russ.)

Views: 91


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)