Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

DESIGNING OF INDIVIDUAL EDUCATIONAL TRAJECTORIES IN THE MASTER DEGREE PROGRAM FOR TEACHERS

Abstract

The article is devoted to the analysis of individualization as the leading strategy of the organization of training in the master degree program for teachers in modern conditions. The characteristic of the reasons complicating realization of idea of an individualization in high schools is given. Individualization is considered as a subject of interdisciplinary research. A comparative analysis of existing theoretical concepts, modern didactic principles is carried out. The essence and structure of an individual educational trajectory is considered. The characteristic of the algorithm for designing an individual educational trajectory is presented, including the diagnostic, target, content, technological, evaluation components. The importance of scientific and methodological support for the design of individual educational trajectories in the open educational space is proved.

About the Authors

Irina Igropulo
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


Alina Dunaenko
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Бурлакова Т. В. Индивидуализация профессиональной подготовки студентов в педагогическом вузе: концептуальные основы: монография. Шуя: Изд-во ГОУ ВО «ШГПУ», 2008. 228 с.

2. Индивидуализация // Российская педагогическая энциклопедия: в 2 т. Т. 2. М.: Большая российская энциклопедия, 1999. С. 201.

3. Зеер Э. Ф., Сыманюк Э. Э. Индивидуальные образовательные траектории в системе непрерывного образования // Педагогическое образование в России. 2014. № 3. С. 74-82

4. Кирсанов А. А. Индивидуализация учебной деятельности как педагогическая проблема. Казань: Изд-во КГУ, 1982. 224 с.

5. Ковалева Т. М., Якубовская Т. В. Тьюторская деятельность как антропопрактика: между индивидуальной образовательной траекторией и индивидуальной образовательной программой // Человек.Яи. 2017. № 12. С. 85-94

6. Королева Е. Г. Образовательные запросы и профессиональный опыт взрослых как условие организации их обучения // Человек и образование. 2015. № 1 (42). С. 53-57

7. Розин В.М. Философия субъективности. М.: АПК и НПРО, 2011. 380 с.

8. Слободчиков В. И. Основы психологической антропологии. Психология человека: Введение в психологию субъективности: учеб. пособие для вузов. М.: Школа-Пресс, 1995. 353 с.

9. Унт И. Э. Индивидуализация и дифференциация обучения. М.: Педагогика, 1990. 192 с.


Review

For citations:


Igropulo I., Dunaenko A. DESIGNING OF INDIVIDUAL EDUCATIONAL TRAJECTORIES IN THE MASTER DEGREE PROGRAM FOR TEACHERS. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2017;(6):203-208. (In Russ.)

Views: 106


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)