Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

FEATURES OF CONDUCTING BEHAVIOR OF STUDENTS IN CONDITIONS OF ADAPTATION TO EDUCATIONAL ACTIVITY: CROSS-CULTURAL ASPECTS

Abstract

The article presents the results of the study of students' adaptation to the training group, the peculiarities of coping behavior of Russian and foreign students in the context of adaptation are considered. The analysis of the forms of coping mechanisms has made it possible to determine the basic coping strategies for Russian and foreign students that affect the adaptation to the training group and educational activities. Coping strategies are divided into three groups according to the degree of adaptive potentials: adaptive options, relatively adaptive options, nonadaptive options for coping behavior. The results of the study showed reliable differences between the cognitive indicators of coping behavior among students from Russia, near and far abroad.

About the Author

Vladimir Solomonov
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Асеев В.Г. Теоретические аспекты адаптации // Адаптация учащихся и молодежи к труду и учебной деятельности. Иркутск, 1986. С. 3-17.

2. Банщикова Т. Н., Моросанова В. И. Кросскультурные особенности взаимосвязи регуляторных процессов и адаптированности студентов к условиям обучения в вузе // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2017. № 3 (60). С. 173-179.

3. Краюшкина Н. А. Социально-психологическая адаптация студентов вуза к профессиональной деятельности и копинг-стратегии на примере подготовки будущих менеджеров // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2014. № 16 (702). С. 88-96.

4. Кюкова Т. Л. Психология совладающего поведения в разные периоды жизни: автореф. дис.. д-ра пси-хол. наук. М., 2005. 46 с.

5. Набиуллина Р. Р., Тухтарова И. В. Механизмы психологической защиты и совладания со стрессом (определение, структура, функции, виды, психотерапевтическая коррекция): учебное пособие. Казань, 2003.


Review

For citations:


Solomonov V. FEATURES OF CONDUCTING BEHAVIOR OF STUDENTS IN CONDITIONS OF ADAPTATION TO EDUCATIONAL ACTIVITY: CROSS-CULTURAL ASPECTS. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2017;(5):184-190. (In Russ.)

Views: 86


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)