Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

ADAPTIVE APPROACH AS A MEANS OF DEVELOPMENT PROFESSIONAL COMPETENCE OF TEACHERS IN ADDITIONAL PROFESSIONAL EDUCATION

Abstract

The article is devoted to the problem of adaptive approach to the formation and development of the professional competence of the teacher in the process of training under the programs ofprofessional retraining. We proceeded from the fact that the formation of professional competence, the successful passage of levels and stages of professional development is determined by the introduction of an adaptive approach to the implementation of training and retraining programs. Adaptive approach ensures successful professional adaptation of the teacher, contributes to its development and achievement of creative success in educational and labor activities. We believe that at the present time, the adaptive approach as a means of professional-personal self-development of the teacher in conditions of additional vocational education remains still little researched and requires further study.

About the Author

Anzhela Kobleva
Stavropol state pedagogical Institute
Russian Federation


References

1. Головаха Е. И. Жизненная перспектива и профессиональное самоопределение молодежи. Киев, 1988. 198 с.

2. Заруба Н. А. Адаптивный подход в управлении образованием: принципы управления // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2012. № 6. С. 75-79.

3. Коблева А. Л., Морозова Т. П. К вопросу о мотивации профессионально-педагогической деятельности преподавателей высшей школы // Фундаментальные исследования. 2013. № 6. Ч. 3. С. 765-768.

4. Лебедева М. Н. Педагогическая модель адаптивного дополнительного профессионального образования // Мир науки, культуры, образования. 2013. № 1 (38). С. 32-34.

5. Попова О. В. Педагогические основы проектирования адаптивных технологий профессионального образования: дис. д-ра пед. наук. Кемерово, 2007. 421 с.

6. Чубаренко В. В. Модификация педагогической компетентности работников образования в адаптирующей профессиональной переподготовке // Проблемы педагогической диагностики и компетентностного подхода в образовании: сатериалы «круглых столов», 2005-2006 гг. Волгоград: ТЦ «ОПТИМ», 2006. С. 77-78.

7. Шагеева Ф. Т. Адаптивное проектирование и реализация образовательных технологий в условиях дополнительного профессионального образования инженерного вуза: дис.. д-ра пед. наук. Казань: КГУ, 2009. 492 с.


Review

For citations:


Kobleva A. ADAPTIVE APPROACH AS A MEANS OF DEVELOPMENT PROFESSIONAL COMPETENCE OF TEACHERS IN ADDITIONAL PROFESSIONAL EDUCATION. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2017;(5):165-168. (In Russ.)

Views: 96


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)