Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

PREREQUISITES AND FACTORS OF BARRIERS TO INTERACTION BETWEEN SUBJECTS OF INCLUSIVE EDUCATIONAL PROCESS IN SCHOOL

Abstract

The article discusses and clarifies the concepts of «barrier» and «subject of inclusive educational process». The analysis of methodological approaches to studying of barriers of interaction of participants of educational process is presented. A theoretical analysis of the works of foreign and domestic authors on the classification of barriers to educational interaction was carried out. Based on the analysis of the materials of the questionnaire survey of the main subjects of the inclusive educational process, the main reasons that determine the emergence of barriers to their interaction are identiied: activity, personal, and communicative.

About the Authors

Maria Kolokolnikova
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


Natalia Borosinets
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Алехина С. В. Поддержка учителя в инклюзивном образовании // Современная зарубежная психология. М.: МГППУ 2014. №3.

2. Андреева Г. М. Социальная психология. М: Аспект Пресс, 1999. 375 с.

3. Егорова Т. В. Социальная интеграция детей с ограниченными возможностями: Учеб. пособие. Балашов: Николаев, 2002. 80 с.

4. Зимняя И. А. Педагогическая психология. Ростов-на-Дону: Феникс,1997. 480 с.

5. Краткий психологический словарь / под общ. ред. A. B. Петровского, М. Г. Ярошевского. М.: Политиздат, 1985. 430 с.

6. Психология мышления. Мышление как разрешение проблемных ситуаций: учебное пособие / А. М. Матюшкин; под ред. канд. психол. наук А. А. Матюшкиной. М.: КДУ, 2009. 190 с.

7. Поварницына Л. А. Психологический анализ трудностей общения у студентов: дис..канд. психол. наук / Л. А. Поварницына. М., 1987.

8. Социальная психология: учебное пособие для вузов /под ред. Сухова А. Н., Деркача А. А. Серия: Высшее образование, 2001. 600 с.

9. Писарев В. Е., Писарева Т. Е. Теория педагогики: учебное пособие. Воронеж: «Кварта», 2009. 612 с.


Review

For citations:


Kolokolnikova M., Borosinets N. PREREQUISITES AND FACTORS OF BARRIERS TO INTERACTION BETWEEN SUBJECTS OF INCLUSIVE EDUCATIONAL PROCESS IN SCHOOL. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2017;(4):139-143. (In Russ.)

Views: 69


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)