Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

TO THE QUESTION ABOUT THE CONSIDERATION OF THE PECULIARITIES OF SPEECH DEVELOPMENT OF BILINGUAL CHILDREN IN EDUCATIONAL PROCESS

Abstract

The article discusses the nature of bilingualism and the peculiarities of the speech development of bilingual children. There are represented a pedagogical conditions conducive to the effective organization of educational process in bilingual children. These conditions are associated with the peculiarities of speech development in bilinguals and include consideration of specific interaction of teacher and child bilingual, individualization, inclusion, and multicultural approach in it training and education, age-appropriate and organizational-methodical support of educational process.

About the Author

Irina Istomina
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Баркан А. Что нужно знать о семейной эмиграции с обратным билетом. Русскоязычный - двуязычный ребёнок. Братислава: Vert, 2012. 192 с.

2. Белякова Л. И., Волоскова Н. Н. Логопедия. Дизартрия. М.: Владос, 2009. 287 с.

3. Берсенева М. С., Кудрявцева Е. Л. О терминологии к практике преподавания русского языка в мире: русский как иностранный, неродной и другой родной // Проблемы современного филологического образования. Вып. X. М.: МГПУ, 2013. С. 181-195.

4. Волкова Т. В. Пути культурно-социальной адаптации ребёнка-билингва в этносоциальном тандеме семьи и детского сада // Детский сад: теория и практика. 2013. № 10. С. 94-101.

5. Выготский Л. С. Психология. М., 2010. 1008 с.

6. Константинова А. А., Печурина Л. И. Коррекционное обучение грамоте детей-билингвов // Школьный логопед. 2009. № 3. С. 51-65.

7. Кудрявцева Е. Л., Волкова Т. В. Комплексный подход к обучению языку (как неродному и другому родному) детей-билингвов (в возрасте 1 года - 6 лет) в образовательных организациях с этнокультурным компонентом стран Евросоюза. Riga: RetorikaA, 2014. 232 с.

8. Кудрявцева Е. Л., Волкова Т. В., Якимович Е. А. Обучение русскому языку в билингвальной среде. Методические рекомендации. М.: ЦСОТ, 2013. 215 с.

9. Русский язык как второй родной и методика его преподавания в диаспоре: сборник статей / сост. Е. Л. Кудрявцева; отв. ред. В. В. Молчановский. Peter Lang, 2009. 372 с.

10. Логопедия: учебник / под ред. Л. С. Волковой. 5-е изд., перераб. и доп. М.: Владос, 2004. 704 с.

11. Логопедия: Преодоление общего недоразвития речи у дошкольников / Н.С. Жукова, Е.М. Мастюкова, Т.Б. Филичева. Екатеринбург, 2000. 320 с.

12. Харенкова А.В. Анализ особенностей речевого развития детей-билингвов // Проблемы современного образования. 2013. № 2. С. 160-167.

13. Хаскельберг М.Г. Билингвизм. М., 2006. 218 с.

14. Цгоева А.К., Конопацкая Л.Л. Нарушения письма и их коррекция у младших школьников с билингвизмом. - Режим доступа: http://www.rae.ru/use/?section=content&op=show_article&article_id=7783069 (дата обращения 18.03.2017).

15. Цейтлин, С.Н. Грамматические ошибки в освоении русского языка как первого и как второго // Вопросы психолингвистики. 2009. № 9. С. 43-52.


Review

For citations:


Istomina I. TO THE QUESTION ABOUT THE CONSIDERATION OF THE PECULIARITIES OF SPEECH DEVELOPMENT OF BILINGUAL CHILDREN IN EDUCATIONAL PROCESS. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2017;(3):189-194. (In Russ.)

Views: 102


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)