Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

ABOUT THE NECESSITY OF THE MARKETING CATEGORICAL APPARATUS STUDY IN THE SPHERE OF CULTURE AND ART

Abstract

Authors revealed that marketing in the sphere of culture and art (further - SCA) is a sufficiently under-researched object of study. At the same time, the authors believe that SCA marketing deals with the alignment of interests about the manufacturer and the consumer of SCA goods and services. It is established that the categorical apparatus and the theory of SCA marketing are in the stage of active formation. The necessity of the study of categorical apparatus of marketing in the SKA due to three major reasons: a) discipline of marketing is introduced in the standards of higher education of SKA, but the number of educational and methodological literature, revealing the theoretical, methodological and practical aspects of application of marketing in the sphere of culture and art, is very limited; b) because economists, as a rule, are not fully aware of the sphere of culture and art, and cultural studies/art historians are not sufficiently familiar with economic theory, the basics of management and marketing; C) the culture itself is undergoing a systemic crisis, therefore changing modern ideas about the nature of activities in the ield of culture/art and approaches to these activities as services. This circumstance changes contemporary ideas about the specifics of cultural activities (art activities in particular). Cultural sphere is understood as a speciic social service sector more and more often. This new vision causes the need for rethinking the categorical apparatus of the area.

About the Authors

Galina Astratova
Yekaterinburg Academy of Contemporary Art
Russian Federation


Inna Ahiamova
Yekaterinburg Academy of Contemporary Art
Russian Federation


Leonid Azarenkov
Ural State University of Economics
Russian Federation


References

1. Авербух В. М. Шестой технологический уклад и перспективы России (краткий обзор) // Вестник Став-ГУ 2010. № 71. С. 159-166.

2. Андреев С. Н Маркетинг в некоммерческой сфере: теоретический аспект. // Маркетинг в России и за рубежом. 2000. № 4.

3. Арасланов Т. Н. Маркетинг услуг: уточнение некоторых понятий с экономической точки зрения // Маркетинг в России и за рубежом. 2004. № 2. С. 105-108.

4. Астратова Г. В. Продовольственный маркетинг в системе агропромышленного комплекса: дис.. д-ра экон. наук. Екатеринбург: УрГЭУ 1998. 304 с.

5. Ахьямова И. А. Теоретические и практические проблемы измерения качества услуг в социальной сфере / И. А. Ахьямова, М. Г. Бурлуцкая, Л. Е. Петрова, А. А. Пронин, Е. Е. Трофимова, Т. Л. Ярошевская // Известия высших учебных заведений. Уральский регион. 2016. № 3. С. 121-125.

6. Багиев Г. Л., Аренков И. А. Основы современного маркетинга: учебно-наглядное пособие. 4-е изд. М.: Экономика, 2011. 244 с.

7. Бердяев Н. А. Судьба человека в современном мире // Философия свободного духа. М.: Республика, 1994. С. 318-362.

8. Глазьев С. Ю. Выбор будущего. М.: Алгоритм, 2005. 231 с.

9. Игропуло И. Ф., Шаповалов В. К. Обучение педагогов социальному предпринимательству как научно-методическая задача // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2016. № 5 (56). С. 151-156.

10. Иноземцев В. Л. Современное постиндустриальное общество: природа, противоречия, перспективы. М.: Логос, 2000. 195 с.

11. Иноземцев В. Л. За пределами экономического общества: Постиндустриальные теории и постэкономические тенденции в современном мире. М.: Academia; Наука, 1998. 639 с.

12. Козырева П. М. Эволюция социального самочувствия россиян и особенности социально-экономической адаптации (1994-2001) / П. М. Козырева, С. Б. Герасимова, И. П. Киселева, Э. А. Низамова // Россия реформирующаяся (под ред. Л. М. Дробижевой). М.: Academia, 2002. С. 160-183.

13. Колбер Ф. и др. Маркетинг культуры и искусства / пер. с англ. Л. Мочалова; под ред. М. Наймарк. СПб.: Издатель Васин А. И., 2004. 256 с.

14. Колин К. К. Системный кризис культуры: структура и содержание проблемы // Стратегические приоритеты. 2014. № 3. С. 6-27.

15. Кондратьев Н. Д. Большие циклы конъюнктуры и теория предвиденья: избранные труды. М.: Экономика, 2002.

16. Котлер Ф., Шефф Дж. Все билеты проданы. Стратегии маркетинга исполнительских искусств. М.: Классика-XXI, 2004. 688 с.

17. Лагутина Е. Е. Формирование комплекса маркетинга образовательных услуг для учреждений высшего профессионального образования: дис. канд. экон. наук. Омск, 2011. 155 с.

18. Лавлок К. Маркетинг услуг. М.: Вильямс, 2005. 1008 с.

19. Ламбен Ж.-Ж. Стратегический маркетинг. Европейская перспектива / пер. с фр. Спб.: Наука, 1996. 589 с.

20. Леонтьев Д. А. Жизненный мир человека и проблемы потребностей // Психологический журнал. 2005. Т. 13. № 2. С. 107-117.

21. Люди и вещи в советской и постсоветской культуре: сб. статей. Новосибирск: Новосиб. гос. ун-т., 2005. 130 с.

22. Маркетинг / У Руделис и др. М.: ДеНОВО, 2001. 856 с.

23. Марков В. И. Глобальный кризис человечества и кризис культуры: методологические заметки // Вестник КемГУКИ. 2014. № 29. С. 18-28.

24. Меньшиков С. М., Клименко Л. А. Длинные волны в экономике: Когда общество меняет кожу. 2-е изд. М.: Ленанд, 2014. 288 с.

25. Музычук В. Ю. Должно ли государство финансировать культуру? М.: Институт экономики РАН, 2012. 60 с.

26. Нижегородцев Р. М. Иллюзия равновесия на рынке труда //Экономические стратегии. 2005. № 5-6. С. 118-123.

27. Новаторов В. Е. Маркетинг в социально-культурной сфере. Омск, 2001. 155 с.

28. Новаторов Э. В. Концепция маркетинга услуг учреждений культуры // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2010. № 6. С. 97-102.

29. Новаторов В. Е. Развитие маркетинговых технологий в учреждениях культуры // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2004. № 2. С. 92-100.

30. Ноздренко Е. А. Принципы и формы маркетинговой деятельности учреждений культуры: учебное пособие. Красноярск, 2004. 134 с.

31. Орлова Э. А. Социокультурное пространство обыденной жизни: методическое пособие. М.: ГАСК, 2002. 104 с.

32. Основы маркетинга: учебное пособие / под общ. и научной ред. Г. В. Астратовой. Екатеринбург, 2008. 692 с.

33. Панарин А. С. Россия в циклах мировой истории. М.: МГУ,1999. 416 с.

34. Панкрухин А. П. Маркетинг: учебник. 8-е изд. М.: Омега-Л, 2010. 656 с.

35. Парахина В. Н. Современные проблемы развития теории и практики управления организациями: монография / В. Н. Парахина, Г. В. Воронцова, Л. И. Ушвицкий, Н. П. Харченко и др. / под ред. В. Н. Парахи-ной. Ставрополь: Изд-во СевКавГТУ, 2007.

36. Парахина В. Н., Федоренко Т. М., Шацкая Е. Ю. Теория организации. М.: КНОРУС, 2014. 360 с.

37. Паронс Т. Система координат действия и общая теория систем: культура, личность и место социальных систем // Американская социологическая мысль: тексты / под ред. В. И. Добренькова. М.: Изд-во МГУ, 1994. 496 с

38. Развитие рынка интеллектуальных услуг в условиях глобального финансового кризиса: монография / Г. В. Астратова, В. А. Шапошников и др.; под общ. и науч. ред. Г. В. Астратовой. Екатеринбург: КВАНТ-2. 2009. 392 с.

39. Решетников А. В. Социальный маркетинг и обязательное медицинское страхование. М.: Здравоохранение, 2002. 248 с.

40. Рыбаков Ф. Ф. Экономическая природа услуг: эволюция теоретических воззрений и современность // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 5. 2010. Выпуск 2. С. 15-19.

41. Рубинштейн А. Я. Отчёт о научно-исследовательской работе «Создание новых институтов общественной поддержки опекаемых благ в сфере культуры» (заключительный). М.: ГИИ, 2015. 292 с.

42. Сагинова О. В. Маркетинг образовательных услуг // Маркетинг в России и за рубежом. 1999. № 1. С. 49-57.

43. Силин Я. П., Анимица Е. Г., Новикова Н. В. Перед вызовами третьей волны индустриализации: страна, регион // Известия УрГЭУ 2016. № 3 (65). С. 14-25.

44. Скоробогатых И. И., Сагинова О. В., Фокс К. Ф. Влияние Ф. Котлера на становление маркетинга в СССР и России // Маркетинг и маркетинговые исследования. 2008. № 6.

45. Скоробогатых И. И., Сагинова О. В., Фокс К. Ф. Эволюция советской маркетинговой мысли: от Маркса до маркетинга (1961-1991 гг.) // Маркетинг и маркетинговые исследования. 2005. № 4.

46. Татаркин А. И., Пилипенко Е. В. Экономика знаний: проблемы теории и методологии. Екатеринбург: Институт экономики УрО РАН, 2007. 284 с.

47. Тульчинский Г. Л., Шекова Е. Л. Менеджмент в сфере культуры: уч. пособие. М.: ГУУ, 2009. 528 с.

48. Фоломеева Т. В. Экономические ценности в структуре социальных представлений о благополучии разных возрастных групп // Проблемы экономической психологии. Т. 2. / отв. ред. А. Л. Журавлев, А. Б. Купрейченко. М.: Изд-во Института психологии РАН, 2005. С. 433-475.

49. Ходош Ю. Р. Культура потребления. М.: Политиздат, 1987. 128 с.

50. Шавандина И. В., Кутаева Т. Н., Кутаева Е. А. Генезис социально-экономической сущности услуг // Вестник НГИЭИ. 2013. № 3 (22). URL: http://cyberleninka.ru/article/n/genezis-sotsialno-ekonomicheskoy-suschnosti-uslug (дата обращения: 07.05.2017).

51. Шарикова Е. П. Специфика измерения качества жизни в различных социокультурных средах: дис.. канд. социол. наук. М., 2006. 144 c.

52. Экономика общественного сектора: курс лекций. / под общ. ред. Г. В. Астратовой. Екатеринбург: Изд-во РГППУ, 2005. 502 с.

53. Юрьева Т. Некоммерческие организации: экономика и управление. М.: АО «Финстатинформ», 2004. 281 с.

54. Якобсон Л. И. Хозрасчет, рынок и некоммерческие организации в социально-культурной сфере // Развитие непроизводственной сферы в условиях перестройки хозяйственного механизма. Научные труды. М.: Изд-во МГУ, 1990. С. 15-18.

55. Art History and Visual Studies in Europe. Transnational Discourses and National Frameworks / еd. by M. Rampley, T. Lenain, H. Locher, A. Pinotti, Ch. Schoell-Glass, K. Zijlmans. Leiden, Boston. 2012. 544 p.

56. Bartels R. The History of Marketing Thought. 2nd ed. Columbus: Ohio, 1976.

57. Grant Devine Donald. An Examination of the Effects of Publishing Comparative Price Information on Price Dispersion and Consumer Satisfaction. Thesis.. Ph. D.: The Ohio State University, 1994. 250 p.

58. Gronroos Ch. On Defining Marketing: Finding a New Roadmap for Marketing // Marketing Theory. 2006. Vol. 6 (4).

59. Inozemtsev V. L. Ist Russland modernisierbar? // Transit. Europaische Revue. Institut fur die Wissenschaft vom Menschen. 2012. V. 42. P. 78-92.

60. Inozemtsev V. L. The Cultural Contradictions of Democracy // The American Interest. 2012. V. 3. J№ 4. P. 32-40.

61. Kinnel M., Mac Dougall J. Marketing in the non-for-profit sector. Butterworth Heinemann, 1997. 364 р.

62. Kotler P., Andersen A. R. Strategic Marketing for non-profit organizations. Printice Hall, 1996. 188 рр.

63. Kotler Philip, Roberto Eduardo. Social Marketing: Strategies for Channing Public Behavior. New York: The Free Press, 1990. 358 р.

64. Levitt Th. Marketing Myopia // Harvard Business Review. 1974. July - August.

65. Looy B. V, Dierdonck R. V., Gemmel P. Services Management. An Integrated Approach. England: Pearson Education Limited, 1998. P. 485.

66. Lovelock Cristopher, Jochen Wirtz, Patricia Chew. Essentials of Services Marketing. Singapore: Prentice Hall, 2009. 980 p.

67. McKenna Regis. Marketing is Everything // Harvard Business Review.1991. January-February. P. 65-79.

68. Pierre Eigler, Erik Langeard. «Services as Systems: Marketing Implications», in P. Eigler, E. Langeard, C.H. Lovelock, J. E. G. Bateson, R. F. Young (ed.), Marketing Consumer Services: New Insights (Cambridge, MA: Marketing Science Institute, 1977). Р. 83-103.

69. Rathmell J. Marketing in the Service Sector. Mass.: Winthrop Publishers, 1974. 482 p.

70. Shumpeter J. A. The Theory of Economics Development. London: George Alien & Unwin, 1952.

71. Shatskaya E. Yu., Esaulova I. G. Market and challenges of family business based on the example of Spanish company - VIGAR // Международный журнал гуманитарных и естественных наук: ООО «Капитал» Новосибирск. 2016. № 2.

72. Vendegodt S., Merrik J., Andersen N. J. The Maslow's pyramid of needs revisited from the point of quality-of-life theory // Качество жизни: проблемы и перспективы ХХ века: монография / под ред. Г. В. Астратовой. Екатеринбург: Изд-во УГЛТУ, 2013. C. 109-116.

73. Webster F. E. Jnr. The Changing Role of Marketing in the Corporation // Journal of Marketing. 1992. № 56 (October). P. 1-17.

74. Williamson О. Е. Comparison of Alternative Approaches to Economic Organization // Journal of Institutional and Theoretical Economics. 1990. Vol. 146. № 1.

75. Williams R. M. American society: a sociological interpretation. NY: Knopf, 2001. P. 397-420.


Review

For citations:


Astratova G., Ahiamova I., Azarenkov L. ABOUT THE NECESSITY OF THE MARKETING CATEGORICAL APPARATUS STUDY IN THE SPHERE OF CULTURE AND ART. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2017;(3):35-43. (In Russ.)

Views: 83


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)