Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

THE FORMATION OF ETHNIC AND CULTURAL AWARENESS OF PRESCHOOL CHILDREN IN A MULTICULTURAL ENVIRONMENT

Abstract

The article substantiates the problem of the preschool child's personality maturation in a multicultural environment, the need for the formation of ethno-cultural awareness as a factor of positive socialization. The results of empirical research on the identification of ethno-cultural awareness of children conducted on the basis ofpre-school educational institutions are presented. The article reveals the methods of studying the structural components of the phenomenon of ethno-cultural awareness: cognitive, affective, activity. The interpretation of the obtained results is carried out with the deduction of conceptual provisions on the peculiarities of the development of children of preschool age of their own ethnic and racial identification, ideas about the existence of racial and ethnic groups, the possibilities of the formation of ethno-oriented knowledge in preschool age.

About the Author

S. Mazharenko
Stavropol state pedagogical Institute
Russian Federation


References

1. Капустина Н. Г. Воспитание у старших дошкольников доброжелательного отношения к людям: На материале ознакомления с людьми разных рас: автореф. дис.. канд. пед. наук. Екатеринбург, 1996. 20 с.

2. Коломийченко Л. В. Дорогою добра: Концепция и программа социально-коммуникативного развития и социального воспитания дошкольников. М.: Сфера, 2015. 160 с.

3. Лебедева Н. М., Стефаненко Т. Г., Лунева О. В. Межкультурный диалог в школе. Кн. 2. Программа тренинга. М.: Изд-во РУДН, 2004. 300 с.

4. Любимова Л. В. Педагогические условия использования народной культуры в процессе гражданского воспитания: дис.. канд. пед. наук. Екатеринбург, 2004. 247 с.

5. Михалева О. И. Педагогические условия формирования этнической идентичности детей старшего дошкольного возраста: На материале дошкольных образовательных учреждений Республики Саха: дис.. канд. пед. наук. Якутск, 2003. 151 с.

6. Хабибулина И. З. Положительные стимулы раннего пробуждения национального самосознания у дошкольников: дис.. канд пед. наук. Набережные Челны, 2004. 235 с.

7. Юденко О. Н. Особенности национального самосознания дошкольников и его формирование в условиях специально организованной деятельности: дис. канд. пед. наук. Красноярск, 2000. 173 с.


Review

For citations:


Mazharenko S. THE FORMATION OF ETHNIC AND CULTURAL AWARENESS OF PRESCHOOL CHILDREN IN A MULTICULTURAL ENVIRONMENT. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2019;(3):150-156. (In Russ.)

Views: 93


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)