Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

PEDAGOGICAL CHARACTERISTICS OF THE ECOSYSTEM OF SOCIO-ENTREPRENEURIAL EDUCATION

Abstract

The article is devoted to the analysis of the potential of the ecosystem approach in the study of the content and technologies of education in the field of social entrepreneurship.The article presents the author s definition of an ecosystem of socio-entrepreneurial education as an integral set of structural and functional components. The study revealed the structural and functional components of the ecosystem of social and entrepreneurial education: the purpose, content, technology, environment and subjects, and presented their pedagogical characteristics. The article discusses the main functions of the ecosystem of socio-entrepreneurial education: training, motivational, value-orientation, expert advisory, communicative. The authors characterize the main features of the ecosystem of socio-entrepreneurial education: strategic orientation; integrity; complexity; openness; functionality.

About the Authors

I. Igropulo
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


V. Shapovalov
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


M. Arutiunian
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


O. Minkina
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Аствацатуров А. Е. Инженерная экология: учеб. пособие. Ростов-н/Д.: Изд. центр ДГТУ 2006

2. Бородина А. В., Шецак О. В. Социальное предпринимательство в России: отечественные и зарубежные трактовки феномена, структура поддержки и образовательные практики // Вестник Удмуртского университета. Социология. Политика. Международные отношения. 2017. Т. 1. Вып. 4. С. 409-418

3. Васютенкова И. В. Педагог в развивающейся образовательной экосистеме школы // Науковедение: интернет-журнал. 2014. № 5 (24). С. 64.

4. Волошина Т. А. Особенности обучения предпринимательству студентов направления «Педагогическое образование» // Непрерывное образование: XXI век. 2018. № 3(23). С. 1-12

5. Игропуло И. Ф., Шаповалов В. К. Обучение педагогов социальному предпринимательству как научно-методическая задача // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2016. № 5 (56). С. 151-156.

6. Кондаков А. М. Экосистема цифрового образования [Электронный ресурс]. URL: https://www.ranepa. ru/images/News/2019-03/20-03-2019-kondakov_am.pdf

7. Кускин У Картирование новой экосистемы образования // Вопросы образования. 2018. № 4. С. 10-20

8. Ливенцова Е. Ю., Малкова И. Ю. Развитие социально-предпринимательской компетентности обучающихся в образовательном пространстве университета // Вестник Томского государственного университета. 2017. № 425. С. 187-190.

9. Логвинова И. Л. Обучение социальному предпринимательству: зарубежный опыт // Современная конкуренция. 2015. Т. 9. № 5 (53). С. 84-106.

10. Международная конференция «Формирование профессиональных предпринимательских компетенций молодежи в процессе обучения предпринимательству»: сборник тезисов докладов. М.: Московский финансово-промышленный университет «Синергия», 2014. 282 с.

11. Образование для сложного общества. Образовательные экосистемы для общественной трансформации. М.: 2018, 212 с.

12. Одум Ю. Экология: в 2 т. М.: Мир, 1986

13. Сизихина Н. Н. Профессиональные компетенции студентов СПО в условиях инновационной образовательной экосистемы // Профессиональное образование. Столица. 2017. № 4. С. 41-43

14. Смирнова Ю. А., Суйконен С. И., Чопей С. В. Школа как развивающаяся образовательная экосистема: инновационный проект // Образование: ресурсы развития. Вестник ЛОИРО. 2018. № 1. С. 61-65.

15. Сырямкина Е. Г., Румянцева Т. Б., Ливенцова Е. Ю. Образовательный потенциал технологии «Социальный акселератор» для развития социально-предпринимательских компетенций студентов в классическом университете // Образование и наука. 2018. Т. 20. № 1. С. 171-187.

16. Федоров А. А. Проектирование нового дизайна образовательной экосистемы вуза в контексте модернизации отечественного образования / А. А. Федоров, Г. А. Папуткова, Э. К. Самерханова, И. Ф. Фильченкова, Н. Н. Демидова // Психологическая наука и образование. 2018. Т. 23. № 1. С. 52-63.

17. Черных С. И. Экосистема образования в условиях цифровых технологий// Современные тенденции развития системы образования: материалы Междунар. научно- практической конференции (Чебоксары, 27 марта 2018 г.). Чебоксары: ИД «Среда», 2018. С. 251-253.

18. Шаповалов В. К., Игропуло И. Ф. Подготовка студентов педагогической магистратуры к социальному предпринимательству // Мир образования - образование в мире. 2016. № 3 (63). С. 56-60.

19. Шубенкова Е. В., Войкина Е. А., Куксова О. Д. Российский опыт реализации образовательных программ в сфере социального предпринимательства // Вестник Саратовского государственного социально-экономического университета. 2017. № 5 (69). С. 165-168

20. Hannon V., Patton A., Temperley J. Developing an Innovation Ecosystem for Education: Working paper, December 2011. Cisco

21. Pearce A., McCoy A. Creating an Educational Ecosystem for Construction: A Model for Research, Teaching, and Outreach Integration and Synergy: Working paper E 14. Myers - Lawson School of Construction, Department of Building Construction, VirginiaTech, 2007.


Review

For citations:


Igropulo I., Shapovalov V., Arutiunian M., Minkina O. PEDAGOGICAL CHARACTERISTICS OF THE ECOSYSTEM OF SOCIO-ENTREPRENEURIAL EDUCATION. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2019;(3):140-149. (In Russ.)

Views: 116


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)