Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

LEADERSHIP ABILITIES AS PREDICTORS OF SUCCESSFUL PROFESSIONAL ACTIVITY OF THE MODERN UNIVERSITY TEACHER

Abstract

The article describes various factors that determine the success of teaching in modern educational conditions. The article reveals the concept of ((leadership skills» in the context of professional-personal model of a successful university teacher. It is shown that leadership skills are predictors of successful professional activity of a university teacher, providing not only specific achievements, but also creating psychological stability and resilience in the situation of professional pedagogical activity.

About the Authors

Olga Solovyova
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


Victor Ozerov
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


Alexander Maslennikov
Institute of Friendship of the people of the Caucasus
Russian Federation


References

1. Алексеева Е. Е. Психологический портрет учителя новой школы // Профессиональное образование. Столица. 2012. № 1. С. 39-40.

2. Аркова Т. И. Ценностные качества в профессиональной деятельности преподавателя высшей школы // Педагогическое образование и наука. 2013. № 3. С. 23-26.

3. Ежак Е. В. Психологическое обеспечение профессионального развития педагога в условиях рисков современного образования: дис.. д-ра психол. наук: 19.00.13 / Е. В. Ежак. Ростов-н/Д., 2017. 315 с.

4. Логвинов И. Н. Современные отечественные теории лидерства: теоретический и прикладной аспекты // Прикладная психология и психоанализ: электрон. научный жфнал. 2014. № 1. URL: http://ppip.idnk.ru

5. Никонова А. Я., Маркова А. К. Психологические особенности индивидуального стиля деятельности учителя. // Вопросы психологии. 1987. № 5. С. 40-48.

6. Петровский В. А. Личность в психологии: парадигма субъектности: монография. Ростов-н/Д.: Феникс, 1996. 512 с.

7. Психология XXI века: учебник для вузов / под ред. В. Н. Дружинина. М.: ПЕР СЭ, 2003. 863 с.

8. Соловьева О. В. Психология лидерства: учебное пособие. Ставрополь: Изд-во СГУ, 2010. 288 с.

9. Соловьева О. В., Литвинова К. В. Развитие лидерского потенциала аспирантов - будущих преподавателей высшей школы // Мир науки, культуры, образования. 2013. № 3 (40). С. 211-212.

10. Фонарёв А. Р. Психология личностного становления педагога-профессионала: автореф. дис.. д-ра психол. наук: 19.00.07 / А. Р. Фонарёв. М., 2007. 51 с.

11. Шонтукова И. В. Формирование новых профессиональных компетентностей у преподавателя в свете введения ФГОС // Педагогика. 2014. № 6. С. 80-84.

12. Щербакова Т. Н. Психологическая компетентность учителя: монография. Ростов-н/Д., 2010. 160 с.


Review

For citations:


Solovyova O., Ozerov V., Maslennikov A. LEADERSHIP ABILITIES AS PREDICTORS OF SUCCESSFUL PROFESSIONAL ACTIVITY OF THE MODERN UNIVERSITY TEACHER. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2018;(6):248-252. (In Russ.)

Views: 94


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)