Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

CONFLICTOLOGICAL COMPETENCE IS THE INDICATOR OF SUCCESS OF PROFESSIONAL ACTIVITY OF THE TEACHER

Abstract

This article highlights the state of the problem of conflictological competence of the teacher of an educational organization at the present stage, provides a comparative analysis of existing approaches to understanding the essence of the concept of "conflictological competence" in the domestic literature, reveals the structural organization of conflictological competence. A comparative analysis of the main strategies for overcoming conflict situations used by students and teachers is given. In addition, the authors developed and described the model of development of conlictological competence of the teacher, characterized by integrity and interconnection, included in its blocks, analyzed the conditions and forms necessary for the development of conlictological competence of the teacher.

About the Authors

A. Volkov
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


O. Chursinova
Stavropol regional Institute of education development improving teachers' qualifications and their retraining's
Russian Federation


A. Yaroshuk
Stavropol regional Institute of education development improving teachers' qualifications and their retraining's
Russian Federation


References

1. Анохина Е. В. Проблемные аспекты конфликтогенных зон в образовательной среде / Е. В. Анохина, Е. Ю. Пряжникова, Н. Л. Соколова, М. Г. Сергеева // Казанский педагогический журнал. 2018. № 2. С. 172-176.

2. Бережная Г. С. Формирование конфликтологической компетентности педагогов общеобразовательной школы: автореф. дис.. д-ра пед. наук. Калининград, 2009.

3. Бисембаева А. К. Структурно-функциональная модель формирования конфликтологической готовности будущих педагогов-психологов // Педагогическое образование в России. 2017. № 3. С. 84-89.

4. Борисова Е. С. Проблема конфликтологической компетентности в пространстве общеобразовательной организации // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Социальные, гуманитарные, медико-биологические науки. 2017. № 2. С. 28-32.

5. Деркач А. А., Зазыкин В. Г. Акмеология. СПб.: Питер, 2003. 256 с.

6. Десслер Г. Управление персоналом / пер. с англ. М.: БИНОМ, 2014. 432 с.

7. Дойч М. Разрешение конфликта // Социально-политический журнал. 2014. № 7. С. 40-52.

8. Завалкевич Л., Косик В. О гибких технологиях разрешения управленческих конфликтов // Персонал. 2013. № 7. С. 61-66.

9. Зазыкин В. Г. Конфликтологическая компетентность как фактор развития профессионализма государственных служащих // Материалы научно-практической конференции «Российское государство и государственная служба на современном этапе». М.: РАГС, 1998. С. 264-266.

10. Кашапов М. М. Основы конфликтологии: учеб. пос. Ярославль: Яргу, 2006. 116 с.

11. Леонов Л. И. Соотношение конфликтной и конфликтологической компетентностей // Социальный мир человека. Вып. 3: материалы III Всероссийской научно-практической конференции «Человек и мир: конструирование и развитие социальных миров», 24-25 июня 2010 г. Часть II: Прикладная социальная психология / под ред. Н. И. Леонова. Ижевск: ERGO, 2010. С. 7-9.

12. Митяева А. М. Конфликтологическая компетентность будущего специалиста как предмет научного исследования // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2012. № 2 (46). С. 273-280.

13. Цой Л. Н. Современные образовательные технологии в обучении HR-менеджеров: путь к конфликтологической компетенции // Кадровик. 2012. № 3. С. 122-128.


Review

For citations:


Volkov A., Chursinova O., Yaroshuk A. CONFLICTOLOGICAL COMPETENCE IS THE INDICATOR OF SUCCESS OF PROFESSIONAL ACTIVITY OF THE TEACHER. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2019;(3):132-139. (In Russ.)

Views: 135


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)