Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

THE MEANINGS, PURPOSE AND FUNCTION OF THE CONTEMPORARY RUSSIAN GRADUATE SCHOOL: PROBLEM ANALYSIS

Abstract

The article deals with various aspects of understanding of the modern model of the Russian postgraduate school as a level of higher education. The scientific, normative, statistical materials and data revealing the target and functional basis of postgraduate training are analyzed in comparison with the situation ofpostgraduate study in the previous time. The views on the understanding of the status ofresearch qualification work performed by a graduate student are given. The contradiction concerning the available interpretations of the responsibility of the University for the defense of a thesis by a postgraduate student is revealed. Based on the normative documents, the absence ofpreferences among the graduate of graduate students compared to other levels of education is shown. The reasons for the decline in the productivity of graduate school based on the characteristics of the modern contingent of graduate students are analyzed. The features of the dissertation and educational (qualification) approaches to the definition of the essence, goals and functions of the postgraduate study are revealed.

About the Authors

Sergey Bobryshov
Stavropol State Pedagogical Institute
Russian Federation


Natalia Dzhegutanova
Stavropol State Pedagogical Institute
Russian Federation


References

1. Бедный Б. И. Новая модель аспирантуры: PRO ET CONTRA // Высшее образование в России. 2017. № 4. С. 5-16.

2. Иванов А. Ю. Положительные и отрицательные аспекты обучения в аспирантуре // Проблемы и перспективы развития образования в России. 2015. № 34. С. 233-237.

3. Капшутарь М. А. Качество подготовки аспирантов и эффективность современной аспирантуры: проблема поиска новых показателей // Современные наукоемкие технологии. 2016. № 7-1. С. 132-136. URL: http://top-technologies.ru/ru/article/view?id=36075 (дата обращения: 13.07.2018).

4. Кармазинский А. Н. Аспирантура: проблемы и пути их решения // Современные проблемы науки и образования. Электронный научный журнал. 2012. № 6. URL: http://science-education.ru/ru/article/ view?id=7614 (дата обращения: 13.07.2018).

5. Мкртчян Е. Р. Воспроизводство научно-педагогических кадров в вузах города Волгограда. Результаты опроса аспирантов // Alma Mater (Вестник высшей школы). 2014. № 10. С. 37-43.

6. Непомнящая Л. В. Аспирантура как научно-образовательная система развития кадрового потенциала высшей школы: дис.. канд. пед. наук: 13.00.08. Краснодар, 2005. 158 с.

7. Подготовка научных кадров высшей квалификации в России. 2017: Информационно-статистический материал «Статистика науки и образования» / Е. В. Березина, К. В. Лебедев, Н. А. Плужнова, Л. В. Прохорова, А. В. Федин. М.: ФГБНУ НИИ РИНКЦЭ, 2017. 171 с.

8. Портрет современного российского аспиранта / С. К. Бекова, И. А. Груздев, З. И. Джафарова, Н. Г. Малошонок, Е. А. Терентьев. М.: НИУ ВШЭ, 2017. 60 с. (Современная аналитика образования. № 7 (15)).

9. Об утверждении Единого квалификационного справочника должностей руководителей, специалистов и служащих: Приказ Минздравсоцразвития РФ от 11.01.2011 № 1н. Раздел «Квалификационные характеристики должностей руководителей и специалистов высшего профессионального и дополнительного профессионального образования» [Электронный ресурс] // СПС «КонсультантПлюс».

10. Об утверждении профессионального стандарта «Педагог профессионального обучения, профессионального образования и дополнительного профессионального образования»: Приказ Минтруда России от 08.09.2015 № 608н [Электронный ресурс] // СПС «КонсультантПлюс».

11. Об утверждении профессионального стандарта «Научный работник (научная (научно-исследовательская) деятельность)»: Проект Приказа Министерства труда и социальной защиты РФ (подготовлен Минтрудом России 05.09.2017) [Электронный ресурс] // СПС «КонсультантПлюс».

12. Российская аспирантура в поисках новых возможностей развития: Информационно-аналитический бюллетень № 3 / Л. Г. Зубова, Е. В. Аржаных, О. Н. Андреева, О. А. Антропова. М., 2011. 90 с. URL: http://innoedu.ru/docs/actual/inf3_2011.pdf (дата обращения: 12.07.2018).

13. Сенашенко В. С. Проблемы организации аспирантуры на основе ФГОС третьего уровня высшего образования // Высшее образование в России. 2016. № 3. С. 33-43.

14. Серова Т. В. Комплексная оценка эффективности аспирантуры в области точных и естественных наук // Инновации в образовании. Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2011. № 3(1). С. 19-25.

15. Шестак В. П., Шестак Н. В. Аспирантура как третий уровень высшего образования: дискурсивное поле // Высшее образование в России. 2015. № 12. С. 22-34.

16. Юрмашева О. А. Понятие «научно-педагогические кадры»: системно-структурный анализ // Педагогическое образование и наука. № 8. 2009. C. 47-50. URL: http://library.ua/m/articles/view/Понятие-на-учно-педагогические-кадры-системно-структурный-анализ (дата обращения: 12.07.2018).


Review

For citations:


Bobryshov S., Dzhegutanova N. THE MEANINGS, PURPOSE AND FUNCTION OF THE CONTEMPORARY RUSSIAN GRADUATE SCHOOL: PROBLEM ANALYSIS. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2018;(5):150-159. (In Russ.)

Views: 68


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)