Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

CONCEPTUAL MODEL OF INTEGRATED INTERNATIONAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT AS A FACTOR OF INCREASE IN EXPORT OF HIGHER EDUCATION SERVICES IN RUSSIAN FEDERATION

Abstract

Today, universities are beginning to be considered as drivers of the development of territories, and the internationalization of higher education as an indicator of the competitiveness of the national education system. It is happening in the context of increasing attention to such trends in the development of the modern economy as competitiveness, innovation, productivity, knowledge economy and digital economy. This is also justified by the increase in the number of international students and, as a consequence, the volume of the world market of educational services. Thus, in the short term, it is necessary to build a conceptual model of integrated international educational environment on the basis of the analysis offactual and empirical data. It could be useful in building an effective policy in the field of export of educational services, within the main trends and imperatives that determine the choice of international students of the country of study.

About the Author

Elena Zashchitina
Southern Federal University
Russian Federation


References

1. Сарафанова П. М. Новый подход к управлению интернационализацией высшего образования // Государственное управление. Электронный вестник. 2015. № 51. С. 104-120.

2. Marginson S., Rhoades G. Beyond National States, Markets and Systems of Higher Education: A Glonacal Agency Heuristic // Higher Education. 2002. Volume 43. Issue 3. Pp 281-309.

3. Haggins R. The Success and Failure of Policy-Implanted Iner-Firm Network Initiatives: Motivations, Processes and Structure // Entrepreneurship &Regional Development. 2000. Volume 12. Issue 2. URL: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/089856200283036 (дата обращения: 05.10.2018).

4. Маковеева В. В. Сетевое взаимодействие - ключевой фактор развития интеграции образования, науки, бизнеса // Вестник Томского государственного университета. 2012. № 354. С. 163-166.

5. Богачев Ю. С., Октябрьский А. М., Рубвальтер Д. А. Механизмы развития инновационной экономики в современных условиях // ЭНСР. 2009. № 2 (45).

6. Соколова Е. И. Термин «образовательный кластер» в понятийном поле современной педагогики // Непрерывное образование: XXI век. 2014. Выпуск 2 (6). DOI: 10.15393/j5.art.2014.2371.

7. Куценко Е. Феномен образовательного кластера. URL: https://evg-ko.livejournal.com/5992.html (дата обращения: 05.10.2018).

8. Porter Michael E. The Competitive Advantage of Nations // Harvard Business Review URL:http://www. economie.ens.fr/IMG/pdf/porter_1990_the_competitive_advantage_of_nations.pdf. (дата обращения: 05.10.2018).

9. Voynarenko M. Clustering within the Framework of Entrepreneurship, Economic Integration and Investment Attraction // International labour organization United Nations economic commission for Europe Regional forum «Social Aspects and Financing of Industrial Restructuring)) URL: https://www.unece.org/fileadmin/ DAM/ie/wp8/documents/voynarenko.pdf (дата обращения: 05.10.2018).

10. Лапаева М. Г., Лапаев С. П. Формирование кластерной модели управления инновационными процессами в регионе // Вестник Оренбургского государственного университета. 2015. № 8 (183) С. 91-97.

11. Боровская М. А. Опыт организации сетевого взаимодействия при реализации образовательных программ федеральными университетами / М. А. Боровская, М. А. Масыч, М. В. Паничкина, Т. В. Федосова; Государственное и муниципальное управление // Ученые записки СКАГС. 2017. № 3 С. 19-25

12. Лешуков О. В. Оценка вклада региональных систем высшего образования в социально-экономическое развитие регионов России / О. В. Лешуков, Д. Г. Евсеева, А. Д. Громов, Д. П. Платонова. М.: НИУ ВШЭ. 2017. 30 с.


Review

For citations:


Zashchitina E. CONCEPTUAL MODEL OF INTEGRATED INTERNATIONAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT AS A FACTOR OF INCREASE IN EXPORT OF HIGHER EDUCATION SERVICES IN RUSSIAN FEDERATION. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2018;(5):65-75. (In Russ.)

Views: 438


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)