Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

ORGANIZATION OF PSYCHO-PEDAGOGICAL SUPPORT FOR FAMILIES RAISING PRESCHOOLERS WITH DISABILITIES, ORGANIZATIONS OF ADDITIONAL EDUCATION

Abstract

The article considers the specificity of the organization of psychological and pedagogical support for families raising preschoolers with disabilities, organizations of additional education. The basic problem faced by the family of a child with disabilities. Stages of organization of psychological and pedagogical support of families ofpreschoolers with disabilities in further education. Presents forms and methods of work with the child and his parents have Developed algorithms for rendering complex psychological-pedagogical support of seven preschoolers with disabilities in further education. The article describes the results of testing of psychological and pedagogical support seven preschoolers with disabilities in the organization of additional education.

About the Author

Irina Vladimirovna Kalachina
Mordovian State Pedagogical Institute named after M. E. Evseveva
Russian Federation


References

1. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте. СПб.: Питер, 2008. 750 с.

2. Бруднов А. К. Стратегия развития государственных и муниципальных учреждений дополнительного образования детей // Воспитание школьников. 1994. № 5. С. 26-32.

3. Газман О. С. Игра как системная потребность детства // Философия и педагогика каникул: материалы Всероссийской науч.-практ. конф., 14-15 мая 2012 г. / отв. ред. С. С. Щекина, Г. Н. Голоухова; ПГУ им. М. В. Ломоносова. Архангельск, 2012. С. 23-26.

4. Голованов В. П. Развитие полисферности дополнительного образования детей // Теория и практика дополнительного образования. 2007. № 9. С. 23-27.

5. Лисина М. И. Общение, личность и психика ребенка / под ред. А. Г. Рузской. М.: Институт практической психологии, 1997. 384 с.

6. Логинова Л. Г. Развитие системы управления качеством дополнительного образования детей в современных условиях России: монография. М., 2004. 132 с.

7. Мухина В. С. Возрастная психология. Феноменология развития. 10-е изд., перераб. и доп. М.: Академия, 2006. 608 с.

8. Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29 дек. 2012 г. № 273-ФЗ. М.: Просвещение, 2013. 126 с.

9. Щетинская А. И. Совершенствование процесса дополнительного образования в современных условиях: науч.-метод. пособие для студ. высш. учеб. заведений. Оренбург: Сфера, 2017. 100 с.

10. Эльконин Д. Б. Психическое развитие в детских возрастах: Избранные психологические труды / под ред. Д. И. Фельдштейна. 3-е изд. М.: Московский психолого-социальный институт, 2001. 416 с.


Review

For citations:


Kalachina I.V. ORGANIZATION OF PSYCHO-PEDAGOGICAL SUPPORT FOR FAMILIES RAISING PRESCHOOLERS WITH DISABILITIES, ORGANIZATIONS OF ADDITIONAL EDUCATION. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2018;(1):164-169. (In Russ.)

Views: 121


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)