Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

THE STRATEGY OF FORMATION OF THE CONTENT OF TEACHING A FOREIGN LANGUAGE AS A REFLECTION OF SOCIO-CULTURAL DETERMINANTS OF MODERN SOCIETY

Abstract

The article is devoted to the problem of strategy of building up content of teaching a foreign language in the modern society. This includes the study of such aspects of the problem as allocation of the main algorithm of realization of strategy. Under cosideration are the main components of content of teaching and the competences developed on their basis in the Russian system. In this regard, the article examines the European competencies and attempts to analyze the structural and content parameters of the competence-based paradigm of teaching in the Russian and European systems. As a result of the analysis, it is concluded that the system of all-European competencies is presented more comprehensively breaking down into subcompetencies, while in the Russian system competences are independent components, including the communicative one. This position has been put forward by the Common European Framework system in response to the demand for multilinguism and prior communicative skills for language learners. In this connection, the question is posed that in the Russian system of competences structurally priority should be given to the communicative component as an umbellate basis for the formation of a language personality.

About the Author

Telman Garikovich Grigoryan
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Гальскова Н. Д. Внедрение «Языкового Портфеля» в российский образовательный контекст: проблемы и пути их решения // Перспективы внедрения «Языкового Портфеля» в систему образования РФ. М.: МГЛУ, 2000. С. 14-21.

2. Горелов И. Н. Разговор с компьютером. Психолингвистический анализ проблемы. М.: Высшая школа, 1987. 186 с.

3. Калинина М. С. Описание понятия «Стратегия» в языковой педагогике // Известия ВГПУ 2011. № 4. С.119-122

4. Каменева Н. А. Содержание обучения профессионально-ориентированному иностранному языку / Материалы V Международной научно-практической заочной интернет-конференции: Гуманитарное образование в экономическом вузе. Т. 2. М.: Российский экономический университет имени Г. В. Плеханова, 2016, С. 151-156.

5. Коряковцева Н. Ф. Теория обучения иностранным языкам: продуктивные образовательные технологии: учебное пособие для студентов высших учебных заведений. М.: Академия, 2010. 186 с.

6. Ломтева Т. Н., Корякина Я. В. Теоретико-методологические подходы к реализации ЛСАХТ в аспекте формирования профессиональной компетенции студентов // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2015. № 2 (47).

7. Гальскова Н. Д. Пособие для учителя. М.: АРКТИ, 2000. 165 с.

8. Сычева А. В. Инновационный подход к повышению профессиональной квалификации лингвиста-преподавателя в рамках требований общеевропейских компетенций: дис.. кандидата педагогических наук / Ставропольский государственный университет. Ставрополь: Изд-во СГУ, 2004. 192 с.

9. Формановская Н. И. Коммуникативные, социальные и психологические роли языковой личности // Журналистика и культура русской речи. 2007. № 2. С. 25.

10. Чернышов С. В. Эмоциональный аспект содержания обучения иностранным языкам // Язык и культура. 2014. № 4. С. 203-210.

11. Заключения Межправительственного форума 2007 года «Общие европейская структура языков и развитие языковой политики: выводы и обязанности». Страсбург: Совет Европы, 2007.

12. Отчет симпозиума «Методика изучения и преподавания языка для граждан в мультикультурной Европе. Синтра, Португалия. 7-11 ноября 1982 года. Страсбург: Совет Европы, 1982 год.

13. Доклад о заключительной конференции современных языков, проект 12. Страсбург. 22-25 марта 1988 // Конференция «Изучение языка в Европе; признание разнообразия». Страсбург: Совет Европы, 1989 год.

14. Прозрачность и согласованность в обучении языку в Европе: цели, оценка и сертификация: доклад на симпозиуме, проведенном в Рюшликене, Швейцария, 10-16 ноября 1991 года. Страсбург: Совет Европы, 1992 год.


Review

For citations:


Grigoryan T.G. THE STRATEGY OF FORMATION OF THE CONTENT OF TEACHING A FOREIGN LANGUAGE AS A REFLECTION OF SOCIO-CULTURAL DETERMINANTS OF MODERN SOCIETY. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2018;(1):148-154. (In Russ.)

Views: 93


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)