Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

ZONING AS AN ENVIRONMENT HETEROGENEITY INTRODUCTION MECHANISM IN MANAGING TERRITORIAL EDUCATIONAL SYSTEMS DEVELOPMENT

Abstract

During growing uncertainty and diversity, the environment acts as a factor influencing the processes in the educational system, and as a space for transformative activities of education management bodies. The education system itself acquires the properties of the environment, and therefore heterogeneity becomes one of its main characteristics. The article discovers the challenge of using zoning in managing territorial education systems development. The article identifies main seven groups of territorial education systems of Yakutia using the analysis of natural, social and economic, ethnolinguistic, demographic, economic and other environmental factors, considering the existing experience of zoning. It also assesses the impact ogm m heterogeneity of the environment on their development based on a comparative analysis and identifies neral and speciic features for each group of education systems.

About the Author

V. Savvinov
North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Гаврильева, Т. Н. Структура занятости в поселениях Республики Саха (Якутия) по типологии Фишера-Кларка / Т. Н. Гаврильева // Арктика XXI век. Гуманитарные науки. - 2016. - № 1 (7). - С. 18-27. -Текст : непосредственный.

2. Иванов, С. В. Основные тенденции развития учебных округов / С. В. Иванов // Проблемы результативности в образовательном процессе : материалы республиканской научно-практической конференции. -Якутск : Институт развития образования МО РС (Я), 1999. - С. 142-144. - Текст : непосредственный.

3. Кычкина, А. А. Об учебных округах / А. А. Кычкина // Народное образование Якутии. - 1997. -№ 1. - С. 117-119. - Текст : непосредственный.

4. Об утверждении перечня малокомплектных образовательных организаций в Республике Саха (Якутия) : постановление Правительства Республики Саха (Якутия) от 27.08.2015 № 314. - URL: http:// docs.cntd.ru/document/430536640 (дата обращения: 22.11.2020). - Текст : электронный.

5. Основы государственной политики Российской Федерации в Арктике на период до 2035 года (утверждены Указом Президента РФ от 05.03.2020 № 164). - Текст : непосредственный.

6. Публичный отчет Министерства образования и науки Республики Саха (Якутия) за 2019 г. // Министерство образования и науки Республики Саха (Якутия). - URL: https://minobrnauki.sakha.gov.ru/Otcheti-v-Pravitelystvo-RS~/publichnye-doklady-mo-rsja (дата обращения: 17.11.2020). - Текст : электронный.

7. Родоман, Б. Б. Районирование как обладание пространством / Б. Б. Родоман // Региональные исследования. - 2017. - № 3 (57). - С. 4-12. - Текст : непосредственный.

8. Саввинов, В. М. Оценка существующих образовательных практик, направленных на сохранение и воспроизводство культуры и языков коренных народов Республики Саха (Якутия) / В. М. Саввинов // Образование. Наука. Инновации: Южное измерение. - 2013. - № 6 (32). - С. 105-116. - Текст : непосредственный.

9. Саввинов, В. М. Оценка управления развитием территориальных образовательных систем в условиях гетерогенности среды : монография / В. М. Саввинов. - Якутск : Изд-во СВФУ, 2019. - 250 с. -Текст : непосредственный.

10. Стратегия социально-экономического развития Республики Саха (Якутия) до 2032 года с определением целевого видения до 2050 года (утверждена постановлением Государственного Собрания (Ил Тумэн) Республики Саха (Якутия) от 19.12.2018 № 46-VI). - URL: http://docs.cntd.ru/ document/550299670 (дата обращения: 23.11.2020). Текст : электронный.

11. О Стратегии социально-экономического развития Арктической зоны Республики Саха (Якутия) на период до 2035 года : Указ Главы Республики Саха (Якутия) от 14.08.2020 № 1377. - URL: http:// publication.pravo.gov.ru/Document/View/1400202008170001 (дата обращения: 19.11.2020). - Текст : электронный


Review

For citations:


Savvinov V. ZONING AS AN ENVIRONMENT HETEROGENEITY INTRODUCTION MECHANISM IN MANAGING TERRITORIAL EDUCATIONAL SYSTEMS DEVELOPMENT. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2020;(6):190-198. (In Russ.)

Views: 64


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)