Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

ESSENCE AND STRUCTURE OF THE EDUCATIONAL SPACE

Abstract

The article examines the concepts of «space» and «educational space» from the point of view of pedagogical science. A comparison of the concepts given by various authors is carried out. The functions of the educational space are highlighted. The characteristics of the educational space are presented. The features of understanding this concept from the point of view of various methodological approaches are determined. The authors have given their own interpretation of the concept of «educational space». The subjects of the educational space and their relationship in this space are indicated. The authors highlighted the conditions under which the educational space will be developing in nature. The article proves that educational space cannot be permanent, it is replaceable.

About the Authors

L. Saenko
North-Caucasus Social institute
Russian Federation


G. Solomatina
Kuban State University
Russian Federation


References

1. Борытко, Н. М. В пространстве воспитательной деятельности : монография / науч. ред. Н. К. Сергеев. - Волгоград : Перемена, 2001. - 206 с. - Текст : непосредственный.

2. Бугрова, Т. И. Трансформация представлений о пространстве и времени в классической философии и науке / Т. И. Бугрова // Известия Саратовского университета. Серия: Философия. Психология. Педагогика. - 2013. - № 2-1. - С. 8-11. - Текст : непосредственный

3. Гаврилин, А. В. Необходимость и возможности системного подхода в воспитании / А. В. Гаврилин // Вопросы воспитания. - 2014. - № 4. - С. 26-27. - Текст : непосредственный.

4. Григорьев, Д. В. Событие воспитания и воспитание как событие / Д. В. Григорьев // Право и образование. - 2007. - № 1. - С. 90-99. - Текст : непосредственный

5. Колесникова, И. А. Педагогическая реальность: опыт межпарадигмальной рефлексии: курс лекций по философии педагогики / И. А. Колесникова. - Санкт-Петербург : Детство-Пресс, 2001. - 288 с. -Текст : непосредственный

6. Новикова, Л. И. Школа и среда / Л. И. Новикова. - Москва : Знание, 1985. - Текст : непосредственный

7. Рябикина З. И. Личность как субъект бытия и события / З.И. Рябикина / Психология личности : учебное пособие / под ред. П. Н. Ермакова, В. А. Лабунской. - Москва : Эксмо, 2007. - С. 132-167. -Текст : непосредственный

8. Сергеева, А. Н. Применение категории «пространство» в научно-педагогических исследованиях / А. Н. Сергеева // Известия волгоградского государственного педагогического университета. Серия: Педагогические науки. - 2009. - № 6 (40). - С. 15-19. - Текст : непосредственный.

9. Pryakhin, N. G. Pedagogy and anthropology of nonviolence in the modern educational space / N. G. Pryakhin, A. V. Pryakhina // Scientific Newsletter Modern linguistic and methodical-and-didactic research. - 2014. - № 3 (6). - С. 82-89.


Review

For citations:


Saenko L., Solomatina G. ESSENCE AND STRUCTURE OF THE EDUCATIONAL SPACE. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2020;(5):212-219. (In Russ.)

Views: 231


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)