Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

ORGANIZATION OF ONLINE TUTORING OF THE ADAPTATION PROCESS OF FIRST-YEAR STUDENTS WITH DISABILITIES AND DISABILITIES

Abstract

The article discusses the features of the organization of a complex of social, psycho-logical-pedagogical, educational support for students with disabilities and students with disabilities using the resources of the electronic educational environment of the university. The goals, content, means of implementing the main directions of tutoring support for students with disabilities, as well as the conditions for the effectiveness of online tutoring are considered. The experience of using social networks and volunteer mentors providing online consultations is presented. The authors focus on the issues of tutor support for the adaptation offirst-year students with disabilities and disabilities to educational activities in a higher educational institution by means of digital technologies and technologies of an inclusive electronic educational environment.

About the Authors

G. Kozlovskaya
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


E. Em
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Абалуев, Р. Н. Интернет-технологии в образовании : учебно-методическое пособие / Р. Н. Абалуев, Н. Г. Астафьева, Н. И. Баскакова. - Ч. 3. - Тамбов : Изд-во ТГТУ, 2002. - 115с. - URL : https://www. tstu.ru/book/elib/pdf/2002/abaluev.pdf. - Текст : электронный.

2. Айсмонтас, Б. Б. Социально-психологическое сопровождение студентов с инвалидностью и ограниченными возможностями здоровья / Б. Б. Айсмонтас, М. А. Одинцова // Психологическая наука и образование. - 2017. - Т. 22. - № 1. - С. 71-80. - URL: doi:10.17759/pse.2017220109. - Текст : электронный.

3. Габдулхаков, В. Ф. Тьюторинг творческой деятельности: компоненты педагогической технологии: монография / В. Ф. Габдулхаков. - Москва : Московский психолого-социальный ин-т (изд-во НПО «МОДЭК») ; Казань : Казанский (Приволжский) федеральный университет, 2013. - 250 с. - URI: http://dspace.kpfu.ru/xmlui/handle/net/22000 pdf. - Текст : электронный.

4. Кручинина, Г. А., Дарьенкова Н. Н. Адаптация студентов первого курса к обучению в техническом вузе в условиях информатизации образования : монография / Г. А. Кручинина, Н. Н. Дарьенкова. -Н. Новгород : Изд-во Нижегородского государственного архитектурно-строительного университета, 2016. - 187 с. - URL: http://www.bibl.nngasu.ru/electronicresources/uch-metod/education/860096.pdf. -Текст : электронный.

5. Одинцова, М. А. Психолого-педагогическое сопровождение студентов с инвалидностью в инклюзивной образовательной среде вуза / М. А. Одинцова, Л. А. Александрова, Е. И. Кузьмина, В. М. Лазарева // Психолого-педагогические исследования. - 2019. - Т. 11. - № 3. - С. 114-127. - URL: doi:10.17759/psyedu.2019110310. - Текст : электронный.

6. Проектирование инклюзивной информационно-образовательной среды университета : учебное пособие / С. А. Курносова. - Челябинск, 2017. - 181 с. - URL: http://edulib.mgppu.ru/resources/143. -Текст : электронный.

7. Пивоварова, Е. Ф. К вопросу о тьюторской деятельности в условиях высшей школы / Е. Ф. Пивоварова // Вестник магистратуры. - 2015. - № 8. - С. 46-48. - Йошкар-Ола : Коллоквиум, 2015. - URL: http://www.magisterjournal.ru/docs/VM47.pdf. - Текст : электронный.


Review

For citations:


Kozlovskaya G., Em E. ORGANIZATION OF ONLINE TUTORING OF THE ADAPTATION PROCESS OF FIRST-YEAR STUDENTS WITH DISABILITIES AND DISABILITIES. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2020;(5):172-177. (In Russ.)

Views: 124


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)