Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

TRILINGUALISM AS AN OPTIMISING EDUCATIONAL FACTOR OF MASTERING A SECOND FOREIGN LANGUAGE WITHIN THE FORMAT OF COMPETENCE-BASED APPROACH

Abstract

The article reveals the concept of the educational phenomenon of trilingualism as an appropriate method of teaching the second foreign language at secondary school, acting as a factor of its optimization in achieving the efficiency of its mastering. The article analyzes psycholinguistic and psychophysiological features of trilingual personality’s development as a possible means of realizing the transference of knowledge and skills from both the mother tongue and the first foreign languages. The article describes and substantiates the methodological significance of facilitation and interference as a technique of teaching the second foreign language. Due to the globalization and the tendency to integration into the world space the role and place of subordinate trilingualism are defined as the aim and means (methodological technique) of formation a fully developed personality of a new level, speaking at least 2 foreign languages, a trilingualman, within the framework and context of the modern educational system’s requirements for realization established social order.

About the Authors

A. Likhacheva
North Caucasus social Institute
Russian Federation


T. Lomteva
North Caucasus social Institute
Russian Federation


References

1. Барышников, Н. В. Методика обучения второму иностранному языку в школе / Н.В. Барышников. -Москва : Просвещение, 2003. 45-50 с. - Текст : непосредственный.

2. Бим, И. Л. Концепция обучения второму иностранному языку (немецкому на базе английского) / И. Л. Бим. - Москва : Титул, 2001. - 48 с. - Текст : непосредственный.

3. Вайнрайх, У. Одноязычие и многоязычие / У. Вайнрайх // Новое в лингвистике. - Вып. 6. Языковые контакты. - Москва, 1972. - C. 25-60. - Текст : непосредственный.

4. Верещагин, Е. М. Психологическая и методическая характеристика двуязычия (билингвизма) / Е. М. Верещагин. - Москва, 1969. - C. 9. - Текст : непосредственный.

5. Выготский, Л. С. Мышление и речь / Л. С. Выготский. - Москва, 1999. - 78 с. - Текст : непосредственный.

6. Китросская, И. И. Некоторые вопросы методики обучения второму иностранному языку (В свете психолингвистического анализа явления переноса) / И. И. Китросская. - Москва, 1970. - Текст : непосредственный.

7. Лебединская, Б. С. Методика обучения лексике немецкого языка как второго иностранного при первом английском / Б. С. Лебединская. - Москва, 1975. - 64 с. - Текст : непосредственный.

8. Рудяшко, А. А. Психология усвоения иностранного языка на среднем этапе обучения / А. А. Рудяшко. - URL: https://nsportal.ru/sites/default/files/2012/03/01/psyhologicheskie_osobennosti_izucheniya_ english_v_srednei_shkole.docx. (дата обращения: 10.12.2019). - Текст : электронный.

9. Щепилова, А. В. Коммуникативно-когнитивный подход к обучению французскому языку как второму иностранному. Теоретические основы / А. В. Щепилова. - Москва, 2003. - 38 с. - Текст : непосредственный.

10. Albert Martin L. The Bilingual brain : neuropsychological and neurolinguistic aspects of bilinguism / Albert Martin L. - New York ; London, 1978. - T. XI. - P. 244. - Текст : непосредственный.


Review

For citations:


Likhacheva A., Lomteva T. TRILINGUALISM AS AN OPTIMISING EDUCATIONAL FACTOR OF MASTERING A SECOND FOREIGN LANGUAGE WITHIN THE FORMAT OF COMPETENCE-BASED APPROACH. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2020;(2):193-201. (In Russ.)

Views: 170


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)