Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

Model of motivation management for physical education of university students

https://doi.org/10.37493/2307-907X.2023.3.24

Abstract

The article presents scientific grounds and the authors’ model of diagnostics and management of aggressive culture of students' personality in «Physical Culture» training process in universities. By conducting a pedagogical experiment, during which the above-mentioned model was tested, its high practical significance in increasing the level of motivation of students was proved, which in turn significantly increases the degree of effectiveness of the learning process and the productive acquisition of knowledge. Significant and positive changes in the quality of learning are based on the revealed relationship between aggressiveness, manifested in the form of activity with both constructive and destructive potential, and motivation.

About the Authors

Yu. I. Zhuravleva
Pyatigorsk Medical and Pharmaceutical Institute, branch of the Volgograd State Medical University of the Ministry of Health of the Russian Federation
Russian Federation

Yuliya Zhuravleva, Cand. Sci. (Pedag.), Associate Professor, Department of Physical Education and Health



Ye. V. Yaroshenko
Pyatigorsk Medical and Pharmaceutical Institute, branch of the Volgograd State Medical University of the Ministry of Health of the Russian Federation
Russian Federation

Yevgeniya Yaroshenko, Cand. Sci. (Pedag.), Senior Lecturer, Department of Physical Education and Health



L. E. Mitrokhina
Stavropol State Medical University
Russian Federation

Lyudmila Mitrokhina, Cand. Sci. (Pedag.), Associate Professor, Department of Physical Education and Adaptive Physical Culture



References

1. Минченко И. В., Шамовская Т. В. Методы предотвращения и коррекции агрессивного поведения в подростковом возрасте : сборник трудов конференции «III Межрегиональный молодежный научно-образовательный форум»; Кузбасский региональный институт развития профессионального образования // RE: ПОСТ (патриотизм, образование, студенчество). 2019. С. 127–133.

2. Собкин В. С., Фомиченко А. С. Понимание учителями причин проявления агрессии учащихся к педагогу // Социология образования. Труды по социологии образования. Т. XVI. Вып. XXVIII. М.: Институт социологии образования РАО, 2012. С. 137–147.

3. Федоренко М. В., Белоусова М. В., Четырчинская Т. В. Уровень эмоционального интеллекта как предиктор деструктивного поведения подростков // Казанский педагогический журнал. 2020. № 3 (140). С. 261–267.

4. Цакаев С. Ш. Адаптированная методика мотивационной атрибуции агрессивного поведения В. С. Собкина как современная теоретическая основа диагностики и контроля агрессивной культуры личности студентов вуза физической культуры // Экстремальная деятельность человека. 2015. № 1 (34). С. 27–31.

5. Цакаев С. Ш. Анализ значимости факторов, влияющих на агрессивное поведение студентов 2 курса РГУФКСМиТ спортивных специализаций (волейбол, гандбол, настольный теннис) // Экстремальная деятельность человека. 2015. № 3 (36). С. 66–70.


Review

For citations:


Zhuravleva Yu.I., Yaroshenko Ye.V., Mitrokhina L.E. Model of motivation management for physical education of university students. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2023;(3):206-211. (In Russ.) https://doi.org/10.37493/2307-907X.2023.3.24

Views: 131


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)