Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

MENTORING AS A TECHNOLOGY OF PEDAGOGICAL SUPPORT OF FOREIGN STUDENTS

Abstract

The article presents an analysis of the essence of pedagogical support of foreign students in the context of the active development of international educational programs in Russian universities. The main interpretations ofpedagogical support as conditions for successful acculturation offoreign students are considered. Special attention is paid to mentoring as a technology of pedagogical support. The mentoring activity is described on the example of the cultural and leisure center of the "International Techno-Art" Engineering Institute of the North Caucasus Federal University.

About the Author

E. Tereshchenko
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Воленко О. И., Фомин Е. Н. Компетентностно-ориентированное наставничество как часть целостного учебного процесса в профессиональном образовании // Среднее профессиональное образование. 2014. № 1. С. 3-5.

2. Иванова Г. П., Логвинова О. К., Ширкова Н. Н. Педагогическое обеспечение социокультурной адаптации иностранных студентов: опыт реализации // Высшее образование в России. 2018. Т. 27. № 3. С. 60-69.

3. Манузина Е. Б. Педагогическое сопровождение студентов в образовательных учреждениях высшего профессионального образования // Вестник ТГПУ 2011. Вып. 1 (103). С. 109-113

4. Масалимова А. Р. Модель компетенций современного наставника // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2012. № 4 (8). С. 104-108.

5. Масалимова А. Р. Содержание и технологии корпоративной подготовки наставников: педагогическая составляющая: учебно-методическое пособие. Казань: Изд-во КФУ, 2015. 123 с.

6. Митрофанов В. А., Логвинова О. К., Ярмолюк А. И. Наставничество в современном вузе: теоретические основания и практический опыт // Человеческий капитал. 2016. № 11 (95). С. 35-38.

7. Никитина В. В. Роль наставничества в современном образовании // Отечественная и зарубежная педагогика. 2013. № 6 (15). С. 50-56.

8. Польченко О. В., Банщикова Т. Н. Учет в образовательном процессе вуза особенностей аккультурации иностранных и российских иногородних студентов // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2018. № 6. С. 236-240

9. Спасибкина С. Н. Наставничество как инструмент психологической адаптации иностранных студентов в российских вузах // Научный вестник МГТУ ГА. 2005. № 9 (12). С. 114-119.

10. Терещенко Е. К., Разинькова В. Г. Новые технологии аккультурации и адаптации иностранных студентов к социальной и академической жизни в России // Инновационное развитие образования в меняющемся мире: опыт, проблемы, решения: сб. научных трудов / под ред. В. К. Шаповалова, И. Ф. Игропуло. Ставрополь: Изд-ва СКФУ, 2017. 177 с.


Review

For citations:


Tereshchenko E. MENTORING AS A TECHNOLOGY OF PEDAGOGICAL SUPPORT OF FOREIGN STUDENTS. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2019;(1):153-157. (In Russ.)

Views: 114


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)